SylabUZ

Generate PDF for this page

Mathematical Analysis I - course description

General information
Course name Mathematical Analysis I
Course ID 11.1-WE-EP-AM1
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study Electrical Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Aleksandra Arkit
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Uzyskanie przez studenta wiedzy z zakresu analizy matematycznej niezbędnej do formułowania i rozwiązywania problemów związanych z kierunkiem studiów.

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu Matematyczne Podstawy Techniki.

Scope

  1. Pochodna funkcji jednej zmiennej. Definicja i interpretacje pochodnej funkcji f : R->R w punkcie. Różniczkowalność funkcji na zbiorze. Ciągłość a różniczkowalność. Podstawowe reguły różniczkowania, pochodne funkcji elementarnych. Twierdzenia Rolle`a, Lagrange`a, Cauchy`ego i ich zastosowania. Reguła de L`Hospitala. Pochodne i różniczki wyższych rzędów funkcji f : R-> R. Wzór Taylora. Ekstrema lokalne i globalne funkcji. Wypukłość, wklęsłość i punkty przegięcia wykresu funkcji, asymptoty. Badanie zmienności funkcji.
  2. Całka funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody wyznaczania całek nieoznaczonych. Całka oznaczona Riemanna i jej własności.  Podstawowe twierdzenia rachunku całkowego. Szacowanie całek oznaczonych. Zastosowania geometryczne i fizyczne całki Riemanna (pole figury płaskiej, długość krzywej, objętość i pole powierzchni bryły obrotowej, praca, energia elektryczna, napięcie). Całki niewłaściwe.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny. Ćwiczenia audytoryjne, w ramach których studenci rozwiązują zadania typowe; praca w grupach; praca z książką i komputerem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena z ćwiczeń i pozytywna ocena z wykładu.

Ćwiczenia: uzyskanie 40% łącznej sumy punktów z kolokwiów (85%) oraz aktywności na zajęciach (15%).

Wykład: uzyskanie 40% łącznej sumy punktów z egzaminu pisemnego i ustnego.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny ćwiczeń.

Składowe oceny końcowej: ocena z egzaminu (50%) + ocena z ćwiczeń (50%).

Recommended reading

  1. M.Lassak, Matematyka dla studiów technicznych, WM, Bydgoszcz, 2010
  2. G.Decewicz, W.Żakowski, Matematyka, Analiza matematyczna część I, WNT Warszawa, 2005
  3. M.Gewert, Z.Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Gis, Wrocław, 2007

Further reading

  1. R.Rudnicki, Wykłady z analizy matematycznej, PWN, Warszawa, 2004
  2. W. Krysicki. L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach część I, PWN, Warszawa, 2008

Notes


Modified by dr hab. inż. Radosław Kłosiński, prof. UZ (last modification: 26-04-2017 11:12)