SylabUZ

Generate PDF for this page

Detailded teaching-methodology of teaching fine arts in III educational stage - course description

General information
Course name Detailded teaching-methodology of teaching fine arts in III educational stage
Course ID 05.3-WA-EASPD-DMP3-W-S14_pNadGenE41VY
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Katarzyna Giedrojec
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do prowadzenia zajęć z przedmiotu plastyka w III etapie edukacyjnym.

Prerequisites

Znajomość tematyki związanej z metodyką prowadzenia zajęć z przedmiotu plastyka w I i II etapie edukacyjnym. 

Scope

  • przybliżenie problematyki rozwoju psychofizycznego młodzieży w wieku licealnym ze szczególnym uwzględnieniem zdolności percepcyjnych oraz sposobów obrazowania plastycznego
  • dysfunkcje rozwojowe młodzieży w wieku licealnym
  • refleksja nad subiektywnym znaczeniem twórczości w kontekście dzieł i twórców uznanych -  wybrane teorie z dziedziny pedagogiki twórczości
  • analiza nowej podstawy programowej
  • analiza porównawcza wybranych programów nauczania przedmiotu plastyka opracowanych do III etapu edukacyjnego
  • cele nauczania wyznacznikami środków i metod pracy dydaktycznej
  • metody i zasady nauczania ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących
  • techniki plastyczne a metody nauczania
  • struktura lekcji – nauka konstruowania autorskich konspektów lekcji
  • wybrane zagadnienia z historii sztuki dawnej i współczesnej a metody i autorskie pomysły nauczania (propozycje studentów)
  • plan wynikowy – zakładane rezultaty pracy a skala ocen obowiązująca w III etapie edukacyjnym

Teaching methods

  • pogadanka
  • prezentacja multimedialna
  • opis
  • metoda sytuacyjna
  • metoda projektów
  • burza mózgów

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach
  • ustne i pisemne formy weryfikacji zdobytej wiedzy
  • systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań

Recommended reading

  1. Bożena Potocka, Lesława Nowak, Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2002.
  2. Stefan Szuman, Sztuka dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
  3. Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski, Edukacja w wolności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1991.
  4. Anna Trojanowska, Dziecko i plastyka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.
  5. Dylematy edukacji artystycznej, T.1, pod red. Wiesławy Limont i Kamilli Nielek-Zawadzkiej, Impuls, Kraków 2005.
  6. Krzysztof J. Szmidt, Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.

Further reading

  1. Edward Nęcka, Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999.
  2. Edward Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.

Literatura uzupełniająca może ulec zmianie.

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 13-10-2017 15:42)