SylabUZ

Generate PDF for this page

Empatyczna komunikacja i relacje interpersonalne - course description

General information
Course name Empatyczna komunikacja i relacje interpersonalne
Course ID 05.9-WA-SWP-EKOIN-S16
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Justyna Dermont-Owsińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z rolą empatycznej komunikacji w tworzeniu satysfakcjonujących relacji interpersonalnych z uczniami, rodzicami, nauczycielami, rozwiązywaniu konfliktów w grupie i między uczniami, stawianiu i realizacji celów pedagogicznych.

Prerequisites

Brak.

Scope

  • student poznaje definicje empatii, neurobiologiczne podstawy opisujące aspekt poznawczy, rozwija umiejętności w zakresie odczuwania i okazywania empatii

  • student poznaje założenia koncepcji komunikacji empatycznej wg dr. Marshalla B. Rosenberga

  • student poznaje i ćwiczy narzędzia do budowania relacji interpersonalnych opartych o empatię, takie jak: aktywne słuchanie, model 4 kroków wyrażania siebie, empatyczne przyjmowanie odmowy

  • student poznaje podstawy mediowania konfliktów w oparciu o narzędzia empatycznej komunikacji i ćwiczy ich stosowanie w praktyce, student poznaje założenia rozwiązywania konfliktów grupowych w oparciu o metodę kręgów naprawczych Dominika Bartera

  • student poznaje i wykorzystuje w praktyce narzędzia do stawiania i realizacji celów, takich jak: model SMART, model GROW

Teaching methods

  • praca grupowa w kręgu

  • pogadanka

  • prezentacja multimedialna

  • metoda sytuacyjna

  • burza mózgów

  • gry i zabawy dydaktyczne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach

  • systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań

  • pisemne podsumowanie zajęć

Recommended reading

  1. Rosenberg, Marshall B. 2009: Porozumienie bez Przemocy. O języku serca. Warszawa: Czarna Owca. (Tytuł oryginału amerykańskiego Nonviolent Communication. A Language of Life, 1998)

  2. Hart, Sura; Kindle Hodson, Victoria 2006: Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce. Warszawa: Kompendium. (Tytuł oryginału amerykańskiego The Compassionate Classroom. Relationship Based Teaching and Learning, 2004)

  3. Larsson, Liv 2009: Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie. Warszawa: Czarna Owca. (Tytuł oryginału szwedzkiego Skapa möten och kontakt genom medling, 2008)

  4. Lindemann, Gabriele; Heim, Vera 2013: Komunikacja Konstruktywna w biznesie. Przez rozmowę do efektywnego zarządzania. Poznań/ Warszawa: Porozumiewajmy się. (Tytuł oryginału niemieckiego Erfolgsfaktor Menschlichkeit; Wertschätzend führen – wirksam kommunizieren; Ein Praxishandbuch für effektives Beziehungsmanagement und neue Unternehmenskultur, 2010)

  5. Rosenberg, Marshall B. 2008: Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy. Warszawa: Czarna Owca. (Tytuł oryginału niemieckiego Konflikte lösen durch Gewaltfreie Kommunikation, 2004. Autorką w języku niemieckim jest Gabriele Seils)

  6. Rosenberg, Marshall B. 2013: W świecie Porozumienia bez Przemocy. Praktyczne narzędzia do budowania więzi i komunikacji. Warszawa: Mind. (Tytuł oryginału amerykańskiego Living Nonviolent Communication. Practical tools to connect and communicate skilfully in every situation, 2012)

Further reading

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 22-06-2017 20:14)