SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy - course description

General information
Course name Pedagogy
Course ID 05.0-WA-SWP-PED-S17
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki twórczości. Uświadomienie powiązań procesów wychowania oraz kształcenia z kulturą i sztuką. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami edukacji estetycznej.

Prerequisites

Brak.

Scope

Pedagogika twórczości - ustalenia terminologiczne. Kulturowe, aksjologiczne, epistemologiczne, ontologiczne i antropologiczne podstawy pedagogiki twórczości. Wartości artystyczne, estetyczne i nadestetyczne dzieł sztuki. Przeżycie estetyczne. Pedagogika i pedagogia kultury. Dyskusje wokół roli sztuki w życiu człowieka. Związki sztuki i wychowania. Teoria i praktyka wychowania estetycznego. Funkcje sztuki i procesy jej upowszechniania. Miejsce percepcji dzieł sztuki w polskim systemie wychowania przez plastykę. Warunki twórczości artystycznej dziecka.

Teaching methods

Wykład problemowy z prezentacją multimedialną, dialog sokratejski.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach, przygotowanie w grupach prezentacji multimedialnej, ustne sprawdzanie wiadomości studenta.

Recommended reading

  1. Filozofia i pedagogika twórczości – główne problemy, zasadnicze rozstrzygnięcia, red. J. Łaszczyk, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2011.
  2. Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencja dla teorii i praktyki, red. J. Gajda, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
  3. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
  4. Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, red. K. Pankowska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.
  5. Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, red. S. Popek, WSiP, Warszawa 1985.
  6. Wojnar I., Humanistyczne przesłanki niepokoju, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2016.
  7. Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995.

Further reading

  1. Golka M., Nauczanie sztuki. Cele, formy, metody, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, Poznań 1991.
  2. Góralski A., Teoria twórczości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2003.
  3. Murzyn A., Współczesna filozofia edukacji. Kluczowe kwestie, „Impuls”, Kraków 2015.
  4. O pedagogice twórczości, red. J. Łaszczyk, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1997.
  5. Szuman S., Wybór pism estetycznych, „Universitas”, Kraków 2008.
  6. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycia estetyczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1988.
  7. W kręgu teorii i praktyki edukacji plastycznej, red. S. Popek, R. Tarasiuk, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995.

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 05-07-2017 20:16)