SylabUZ

Generate PDF for this page

Improvisation - course description

General information
Course name Improvisation
Course ID 03.2-WA-JiMEP-IMJ-Ć-S14_pNadGen9YASD
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Bartosz Pernal
  • dr Artur Majewski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zagadnienie improwizacji w muzyce jazzowej i estradowej oraz przedstawienie szeregu technik poszerzających umiejętności i świadomość studentów niezbędne dla wykonawstwa w stylistyce jazzowej, a w szczególności: [1] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z improwizacją jazzową. [2] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych. [3] Rozwój (poznanie i praktyczne zastosowanie na przykładzie grupowej pracy z instrumentem) elementów improwizacji w aspektach: melodycznym, harmonicznym i rytmicznym, z uwzględnieniem jazzowego języka muzycznego.

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu w semestrze pierwszym.

Scope

Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:

- wykonawstwa solowego;

- wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej;

- współpracy w ramach sekcji rytmicznej;

- kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego;

- zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla poszczególnych stylów jazzu, melodyki, rytmu, frazowania i harmonii w muzyce jazzowej;

Tematy zajęć:

1. Swing i charakterystyczne elementy rytmiki, brzmienia i melodyki;

2. Riff i jego rola jako elementu frazotwórczego i formotwórczego;

3. Rola sekcji rytmicznej w zespole jazzowym;

4. Współpraca solisty i sekcji rytmicznej w zespole jazzowym;

5. Zagadnienie polimetrii podczas zespołowej improwizacji;

6. Dopasowanie rejestrów instrumentów akompaniujących i solowych podczas zespołowej improwizacji;

7. „Passing Notes” (dźwięki przejściowe) i ich zastosowanie w skalach;

8. Ewolucja harmonii bluesa;

9. Ekspresja w improwizacji;

10. Melodyka stylu BeBop.

Teaching methods

Zajęcia mają charakter ćwiczeń praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie prezentacji fragmentów nagranych improwizacji każdego ze studentów, pracy na zajęciach, obecności.

Recommended reading

M. Levine: The Jazz Theory

A. Laverne: Tones of runes

J. la Porta: Jazz Articulation

W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented scales in jazz

 

 

Further reading

Notes

Materiał i problemy dla roku pierwszego (semestr pierwszy i drugi) i drugiego (semestr trzeci i czwarty) są te same, ale w przypadku pierwszego, zagadnienia realizowane są w praktyce na najprostszym materiale muzycznym, a na drugim roku realizowane w trudniejszym kontekście formalnym, harmonicznym jak i nastawione na łączenie wszystkich zagadnień podczas wykonywania form muzyki jazzowej i około-jazzowej.


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 29-04-2017 10:48)