SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Improwizacja |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-IMJ-Ć-S14_pNadGen9YASD |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zagadnienie improwizacji w muzyce jazzowej i estradowej oraz przedstawienie szeregu technik poszerzających umiejętności i świadomość studentów niezbędne dla wykonawstwa w stylistyce jazzowej, a w szczególności: [1] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z improwizacją jazzową. [2] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych. [3] Rozwój (poznanie i praktyczne zastosowanie na przykładzie grupowej pracy z instrumentem) elementów improwizacji w aspektach: melodycznym, harmonicznym i rytmicznym, z uwzględnieniem jazzowego języka muzycznego.
Zaliczenie przedmiotu w semestrze pierwszym.
Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:
- wykonawstwa solowego;
- wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej;
- współpracy w ramach sekcji rytmicznej;
- kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego;
- zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla poszczególnych stylów jazzu, melodyki, rytmu, frazowania i harmonii w muzyce jazzowej;
Tematy zajęć:
1. Swing i charakterystyczne elementy rytmiki, brzmienia i melodyki;
2. Riff i jego rola jako elementu frazotwórczego i formotwórczego;
3. Rola sekcji rytmicznej w zespole jazzowym;
4. Współpraca solisty i sekcji rytmicznej w zespole jazzowym;
5. Zagadnienie polimetrii podczas zespołowej improwizacji;
6. Dopasowanie rejestrów instrumentów akompaniujących i solowych podczas zespołowej improwizacji;
7. „Passing Notes” (dźwięki przejściowe) i ich zastosowanie w skalach;
8. Ewolucja harmonii bluesa;
9. Ekspresja w improwizacji;
10. Melodyka stylu BeBop.
Zajęcia mają charakter ćwiczeń praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie prezentacji fragmentów nagranych improwizacji każdego ze studentów, pracy na zajęciach, obecności.
M. Levine: The Jazz Theory
A. Laverne: Tones of runes
J. la Porta: Jazz Articulation
W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented scales in jazz
Materiał i problemy dla roku pierwszego (semestr pierwszy i drugi) i drugiego (semestr trzeci i czwarty) są te same, ale w przypadku pierwszego, zagadnienia realizowane są w praktyce na najprostszym materiale muzycznym, a na drugim roku realizowane w trudniejszym kontekście formalnym, harmonicznym jak i nastawione na łączenie wszystkich zagadnień podczas wykonywania form muzyki jazzowej i około-jazzowej.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 29-04-2017 10:48)