SylabUZ

Generate PDF for this page

Ear Training - course description

General information
Course name Ear Training
Course ID 03.2-WA-JiMEP-KSL-Ć-S14_pNadGen1EGU8
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w operowaniu materiałem muzycznym: głosem i  gestem (stukanie, klaskanie, taktowanie itp.)

Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i notowanie struktur muzycznych.

Ćwiczenie pamięci muzycznej i wyobraźni.

Rozwijanie wrażliwości na walory estetyczne utworu i jego poszczególnych elementów, w kontekście estetyki jazzowej.

Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych

 

Prerequisites

Zaliczony semestr 3 z tego przedmiotu.

Scope

Wielodźwięki w przewrotach oraz inne konstrukcje harmoniczne oparte na materiale dur-moll i skalach. Czytanie nut głosem oraz realizacja gestem konstrukcji rytmicznych w taktach prostych i złożonych, a vista i z przygotowaniem. Zapis struktur rytmicznych, melodycznych oraz melorytmicznych. 1-i 2-i prostych 3-głosowych. Uzupełnianie luk w tekście muzycznym i korekta błędów. Improwizacja kierowana rytmu i melodii. Śpiew jednogłosowy, z drugim głosem i trzecim głosem konstrukcji, wykonywanym na fortepianie lub z dodanym głosem rytmicznym.  Analiza słuchowo-wzrokowa i wykonanie głosem fragmentów zapisu muzyki jazzowej. Elementy transpozycji. Dyktanda – fragmenty wybranych partii z wykonań jazzowych.

Teaching methods

Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź) i głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).

Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).

Praca samodzielna głosem i gestem - z tekstem muzycznym - podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).

Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

W zakresie wiedzy i umiejętności:

- testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 51% poprawnych odpowiedzi) 

- dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 51% poprawnych odpowiedzi)

- ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco

W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:

- ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów (próg zaliczenia zestawu – ocena 3,0)

Egzamin i zaliczenie ze stopniem  w formie sprawdzianu-testu słuchowego (próg 51% poprawnych odpowiedzi) oraz prezentacji zadanych ćwiczeń na forum grupy i indywidualnie.

Recommended reading

Semestr 1

J. K. Lasocki, Solfeż , cz. I, PWM, Kraków, 1976 i późn.

Standardy jazzowe - Real jazz book  "C" Edition : over 500 songs / red. Hal Leonard. -
                                  Milwaukee : Hal Leonard Corporation

J. K. Lasocki, Solfeż, cz. II,  PWM, Kraków, 1976 i późn.

J. Ignaszak – Podstawy improwizacji, ILJA 1998

J. Dzielska, Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu (1), PWM Kraków, 190 i późn.

J. Harrington, Blues Improviation Complete, Breklee Press/Hal Leonard

J. Dzielska, L. Kaszycki – Podręcznik do kształcenia słuchu, PWM Kraków, 1976 i późn.

Further reading

  1. S. Rollins, M. Taylor, J. Roberts, 10 Jazz Classics, Milwaukee, Hal Leonard Corporation, 2005
  2. M. Levine, The Jazz Theory Book, Petaluma, Sher Music, 1995.
  3. D. Chesky, Advanced Jazz/Rock Rhythms, New York, 1979
  4. I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.
  5. D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 29-04-2017 10:48)