SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kształcenie słuchu |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-KSL-Ć-S14_pNadGen1EGU8 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w operowaniu materiałem muzycznym: głosem i gestem (stukanie, klaskanie, taktowanie itp.)
Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i notowanie struktur muzycznych.
Ćwiczenie pamięci muzycznej i wyobraźni.
Rozwijanie wrażliwości na walory estetyczne utworu i jego poszczególnych elementów, w kontekście estetyki jazzowej.
Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych
Zaliczony semestr 3 z tego przedmiotu.
Wielodźwięki w przewrotach oraz inne konstrukcje harmoniczne oparte na materiale dur-moll i skalach. Czytanie nut głosem oraz realizacja gestem konstrukcji rytmicznych w taktach prostych i złożonych, a vista i z przygotowaniem. Zapis struktur rytmicznych, melodycznych oraz melorytmicznych. 1-i 2-i prostych 3-głosowych. Uzupełnianie luk w tekście muzycznym i korekta błędów. Improwizacja kierowana rytmu i melodii. Śpiew jednogłosowy, z drugim głosem i trzecim głosem konstrukcji, wykonywanym na fortepianie lub z dodanym głosem rytmicznym. Analiza słuchowo-wzrokowa i wykonanie głosem fragmentów zapisu muzyki jazzowej. Elementy transpozycji. Dyktanda – fragmenty wybranych partii z wykonań jazzowych.
Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź) i głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).
Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).
Praca samodzielna głosem i gestem - z tekstem muzycznym - podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).
Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
W zakresie wiedzy i umiejętności:
- testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 51% poprawnych odpowiedzi)
- dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 51% poprawnych odpowiedzi)
- ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco
W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:
- ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów (próg zaliczenia zestawu – ocena 3,0)
Egzamin i zaliczenie ze stopniem w formie sprawdzianu-testu słuchowego (próg 51% poprawnych odpowiedzi) oraz prezentacji zadanych ćwiczeń na forum grupy i indywidualnie.
Semestr 1
J. K. Lasocki, Solfeż , cz. I, PWM, Kraków, 1976 i późn.
Standardy jazzowe - Real jazz book "C" Edition : over 500 songs / red. Hal Leonard. -
Milwaukee : Hal Leonard Corporation
J. K. Lasocki, Solfeż, cz. II, PWM, Kraków, 1976 i późn.
J. Ignaszak – Podstawy improwizacji, ILJA 1998
J. Dzielska, Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu (1), PWM Kraków, 190 i późn.
J. Harrington, Blues Improviation Complete, Breklee Press/Hal Leonard
J. Dzielska, L. Kaszycki – Podręcznik do kształcenia słuchu, PWM Kraków, 1976 i późn.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 29-04-2017 10:48)