SylabUZ

Generate PDF for this page

Song interpretation from the basics of acting - course description

General information
Course name Song interpretation from the basics of acting
Course ID 03.2-WA-JiMEP-IPGA-Ć-S14_pNadGenACJWK
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jolanta Konstańciuk-Sipowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi elementami gry aktorskiej, wykorzystującej różnorodność wypowiedzi artystycznej, w tym ekspresji jako środkiem wyrazu i emocji, na potrzeby tworzenia interpretacji piosenki; uświadomienie procesów zachodzących między wykonawcą a odbiorcą; kształcenie umiejętności kodowania myśli i emocji w znaki, za pomocą których dochodzi do komunikacji oraz rozwój wrażliwości emocjonalnej i wyobraźni artystycznej.

 

 

 

Prerequisites

Zaliczone poprzedzające semestry studiów.

Scope

- Nabywanie umiejętności interpretowania dzieła pod kątem: jego sensu, znaczenia, formy, związków słowno-muzycznych i ekspresji. 

- Wyodrębnianie fraz o szczególnym znaczeniu przekazywanych treści aby poprzez akcent wykazać to w procesie interpretacji.

- Znajdowanie dla poszczególnych zdań, fraz, tematów odpowiedniego znaku emocjonalnego, adekwatnego do założeń interpretatora.

-  Nauka zasad improwizacji poprzez zmianę zadania i emocji na wykonywanym tekście.  

- Uświadomienie roli zmysłów w kontaktach ze światem zewnętrznym.

-  Budowanie świadomości ciała.

- Zdobywanie umiejętności świadomego tworzenia gestów i mimiki.

- Nauka wzbudzania i okazywania emocji.  Podstawowe zasady dialogu.

-  Zasady tworzenia postaci.

-  Koncepcje i style gry aktorskiej.

-  Nauka wyrażania stanów emocjonalnych za pomocą ruchu i tańca.

- Nauka przekazywania informacji o postaci: Co myśli? Jak się zachowuje ? Co czyni ? Jak działa ?

- Nauka świadomego posługiwania się przestrzenią.

- Poznawanie wzajemnych relacji działających podmiotów.

- Uświadamianie konfliktów między podmiotami.

- Znak jako podstawa komunikacji.

- Mowa ciała, ekspresja twarzy (gesty i mimika).

- Konwencja a gra spontaniczna.

Teaching methods

Pokaz, dyskusja, ćwiczenia.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach, aktywny udział, przygotowanie pokazu – zaliczenie bez oceny.

Recommended reading

1.     O. Alsan: Aktor XX wieku, 1978

2.      J. Degler: Wprowadzenie do nauki o Teatrze, T. 2: cz. II, Gra aktorska, 1976 b,

3.      K. Stanisławski: Praca aktora nad osobą, cz. I – II, 1954   

4.      O. Islam: Aktor XX wieku, 1978

5.      J.Sipowicz: Ekspresja jako środek wyrazu artystycznego i emocji na przykładzie pieśni Jana Antoniego Wichrowskiego, Krystiana Kiełba i Jadwigi Szajny

         Lewandowskiej, cz.I.

6.      W. Bogusławski: Dramaturgia, czyli nauka sztuki scenicznej dla Szkoły Teatralnej..., cz. II: Mimika, 19651.   

7.      K. Stanisławski: Praca aktora nad sobą, cz. I – II, 1954

8.      T. Dobrzyńska: Z problemów głosowej interpretacji tekstów, [w:]”Pamiętnik Literacki, 1968

9.     J. P. Richard: Porozumiewanie się i teatr, [w:]”Pamiętnik Literacki”, z. 2, 1971

 

 

Further reading

1.      P. Pavis: Słownik terminów teatralnych, 2002.

2.      S. Jaracz: O Teatrze i aktorze, 1962

3.      J. Lipiński: Mimika i gest, [w:]„Dialog”, nr 10, 1970

4.      D. Diderot:Paradoks o aktorze, 1958

5.      M. Semil, E. Wysińska: Słownik współczesnego teatru, 1980

 

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 29-04-2017 10:48)