SylabUZ

Generate PDF for this page

Emisja głosu PO - course description

General information
Course name Emisja głosu PO
Course ID 03.2-WA-EASMP-EGDZ-Ć-S14_pNadGenLU4I3
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

w odniesieniu do emisja głosu: Kontynuacja pracy nad poprawną emisją w śpiewie i mowie. Wypracowanie odpowiedniej postawy, prawidłowego ułożenia narządu głosowego i narządów mowy w czasie fonacji. Praca nad oddechem podczas fonacji. Wypracowanie apoggio.

w odniesieniu do emisja głosu dziecka: Kontynuacja pracy nad poprawną emisją w śpiewie i mowie. Wypracowanie odpowiedniej postawy, prawidłowego ułożenia narządu głosowego i narządów mowy w czasie fonacji. Praca nad oddechem podczas fonacji. Wypracowanie apoggio. Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną dotyczącą głosu dziecka oraz możliwych patologii i zagrożeń wynikających z wadliwej fonacji. Zapoznanie z praktycznymi działaniami w zakresu emisji głosu dziecka. Poznanie metod pracy z głosem w zakresie wokalnego kształcenia dzieci zarówno indywidualnego, jak i zespołowego. Zapoznanie się z repertuarem dziecięcym.

 

Prerequisites

Zaliczenie z przedmiotu „Podstawy emisji głosu”.

Scope

w odniesieniu do emisja głosu:

1. Praca nad wypracowaniem prawidłowych odruchów emisyjnych w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

2. Ćwiczenia emisyjne w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

3. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru poniższych utworów (minimum): a) G. Concone, Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9 – 3 ćwiczenia b) N. Vaccai, Praktyczna metoda włoskiego śpiewu – 3 ćwiczenia c) dwa utwory dowolne (aria, pieśń)

w odniesieniu do emisja głosu dziecka:

1. Przyswojenie wiadomości teoretycznych w podanym niżej zakresie: a) głos dziecka - charakterystyka, b) rozwój głosu dziecka w okresie przedmutacyjnym i mutacyjnym, c) możliwości skalowe głosu dziecięcego, d) najczęstsze błędy w funkcjonowaniu narządu głosu, e) najczęstsze błędy w funkcjonowaniu narządów artykulacyjnych.

2. Praca nad wypracowaniem prawidłowych odruchów emisyjnych w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

3. Ćwiczenia emisyjne w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

4. Repertuar wieku dziecięcego: a) kryteria doboru, b) przegląd piosenek dziecięcych.

5. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru poniższych utworów (minimum): a) G. Concone, Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9 – 3 ćwiczenia b) N. Vaccai, Praktyczna metoda włoskiego śpiewu – 3 ćwiczenia c) dziesięć utworów z repertuaru dziecięcego.

Teaching methods

Ćwiczenia, pokaz, praca z książką.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Kolokwium sprawdzające przyswojenie wiadomości teoretycznych.

Poprawne zrealizowanie minimum repertuarowego.

Recommended reading

w odniesieniu do emisja głosu:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. G.Concone – Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9, Kraków 1974
  5. N. Vaccai – Praktyczna metoda włoskiego śpiewu, Kraków 1986

w odniesieniu do emisja głosu dziecka:

  1. Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, Warszawa 1997
  2. Gałęska-Tritt, Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Warszawa 1985
  3. Łukaszewski ., Pielęgnacja, kształcenie i rozwijanie głosu dziecka, Musica sacra 2009
  4. Noskowski Z., Śpiewnik dla dzieci „Cztery pory roku”, Kraków 1976
  5. Smoczyńska-Nachtman U., Choraczyński T., Piosenki na słońce i na deszcz, Warszawa 1989
  6. Rudziński W., Karaszewski S., Dzięcioł i sosna, Warszawa 1988
  7. Pfeiffer I., Przedszkolaki śpiewają, Kraków 1983
  8. Pfeiffer I., Nowe piosenki, Kraków1987
  9. Drobner M., Rozśpiewany ogródek, Kraków 1974

Further reading

w odniesieniu do emisja głosu:

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974

w odniesieniu do emisja głosu dziecka:

  1. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  2. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  3. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  4. Łastik A., Poznaj swój głos, Warszawa 2002
  5. Sucharek A., Powszechne kształcenie głosu dziecka jako problem pedagogiczny, Katowice 1994
  6. Nowak J., Piosenka w usprawnianiu mowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 14-04-2017 09:23)