SylabUZ

Generate PDF for this page

The basic knowledge of general teaching - course description

General information
Course name The basic knowledge of general teaching
Course ID 05.1-WA-EASMP-PODG-W-S14_pNadGenEE516
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Celem dydaktyki ogólnej jest zapoznanie studentów z ogólnymi prawidłami procesu dydaktyczno – wychowawczego w szkole. Należą do nich: 

Cele i zadania edukacji,

Dobór treści kształcenia wg ustalonych zasad i zgodnie z obranym celem dydaktycznym,

Badanie wartości dydaktycznej poszczególnych metod nauczania oraz formułowanie reguł ich doboru i poprawnego wykorzystania w procesie dydaktycznym (klasyfikacja, charakterystyka, optymalizacja).

Prerequisites

Student powinien mieć przyswojoną wiedzę ogólną z zakresu psychologii i pedagogiki.

Scope

1. Cele kształcenia. 2. Metody i strategie nauczania – uczenia się. 3. Formy organizacji kształcenia. 4. Struktura, budowa, typy lekcji. 5. Organizacja pracy uczniów. 6. Klasyfikacja środków dydaktycznych. 7. Lekcja – jej typy i budowa. 8. Planowanie działań edukacyjnych. 9. Kontrola i ocena osiągnięć pedagogicznych uczniów. 10. Warsztat metodyczny nauczyciela. 11. Kształcenie równoległe. 12. Kształcenie wielostronne. 13. Sposoby uczenia się. Przyswajanie wiedzy. 14. Normy, role i kultura nauczania. 15. System kształcenia i doskonalenia zawodowego.

Teaching methods

Metoda analityczno – percepcyjna (głownie podczas pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).

Metoda problemowo – odtwórcza (problemowy charakter metody dotyczy zagadnień muzycznych do samodzielnego rozwiązywania przez uczniów).

Metoda problemowo – analityczna (ma głównie zastosowanie w nauce słuchania muzyki).

Metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie).

Metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry).

Metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).

Melobajki.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie prac zaliczeniowych dotyczących:

organizacji pracy uczniów

planowania działań edukacyjnych

sposobów uczenia się – nauczania

zaliczenie egzaminu kończącego przedmiot

Recommended reading

1. D. C. Philips, J. F. Solis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003

2. red. W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, W-wa 1993

3. Cz. Kulisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, W-wa 1982

4. red. K. Szmidt, Dydaktyka twórczości, Kraków 2005

5. W. Okoń, Podstawy wykształcenia ogólnego, W-wa 1978

6. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, W-wa 1987

Further reading

1. Allen T. Pearson, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Wwa 1994

2. R. I. Arends, Uczymy się nauczać, W-wa 1994

3. red. M. Lelonek, T. Wróbel, Praca nauczyciela i ucznia w kl. 1-3, W-wa 1990

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 14-04-2017 10:15)