SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Moduł FB6: Psychologia piętna |
Kod przedmiotu | 14.4-WH-CiDFP-MFPPi |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapewnienie podstawowych informacji dotyczących specyfiki zachowania człowieka w sytuacjach trudnych i traumatycznych , a także dostarczenie informacji użytecznych praktycznie na użytek interpretacji zachowania w kontekście coachingu filozoficznego.
Znajomość podstaw psychologii ogólnej zweryfikowana repetytorium wstępnym.
Uraz emocjonalny( trauma psychiczna ) jako naczelna kategoria interpretacyjna piętna w psychologii. Psychologia piętna z punktu widzenia behawioryzmu ( skutki wzmacniania negatywnego), psychoanalizy( traumatyczne doświadczenia wczesnego dzieciństwa) , psychologii humanistycznej(zahamowanie rozwoju osobowego) , psychologii kognitywnej ( destrukcyjne schematy poznawcze) , psychologii pozytywnej ( niedobory cnót naczelnych).Szczegółowe teorie piętna: naznaczenia , kozła ofiarnego , stereotypów. Kryzys a cierpienie : poglądy A .Antonovskiego , H.Caplana , V.Frankla , A.Kępińskiego. Typowe obszary stygmatyzacji : schizofrenia , lobbing ,przemoc , uzależnienia , B zjawisko odpowiedzialności zbiorowej. Następstwa piętna :PTSD , nerwica , wyuczona bezradność. Piętno w dobie ponowoczesności. Strategie zwalczania piętna : psychoterapia , interwencja kryzysowa , prewencja zdrowia.
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, działania praktyczne .
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie uczestnictwa w zajęciach, aktywnego udziału w dyskusjach i wykazania się w umiejętnościami praktycznymi; napisanie końcowej pracy, świadczącej o nabyciu i stosowaniu tych umiejętności.
1 . Janet Herman , Przemoc .Uraz psychiczny i powrót do równowagi , GWP, Gdańsk 1999.
2. Heatherton T., Kleck R., Hebl M., Hull M., “Psychologia piętna”, PWN, Warszawa, 2007
3 . Beverly James , Leczenie dzieci po urazach psychicznych , Parpa, Warszawa 2003.
4 . Barbara Okun , Skuteczna pomoc psychologiczna , Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2002.
1. Robert Meyer , Psychopatologia , GWP, Gdańsk 2003.
2. Irena Pospiszyl , Patologie społeczne , PWN, Warszawa 2005.
3. Helena Sękowa ( red.), Psychologia kliniczna , PWN, Warszawa 2006.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 15:53)