SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory and practice of vocational counselling - course description

General information
Course name Theory and practice of vocational counselling
Course ID 05.9-WP-PSD-TPPZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Szumigraj
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące kariery i procesu jej wspomagania; porównać i powiązać działania praktyczne w poradnictwie zawodowym z podstawami teoretycznymi; odnieść się krytycznie do celów i metod działania doradców zawodowych. 

Prerequisites

Teoria poradnictwa, psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, socjologia ogólna

Scope

Wykłady
Aktualne podstawy prawne poradnictwa kariery w Polsce. Koncepcja trzech etapów interwencji w doradztwie i poradnictwie zawodowym. Teorie cechy i czynnika, psychoanaliza i jej wpływ na poradnictwo kariery. Koncepcja Edwarda Bordina, wpływy psychologii rozwojowej na poradnictwo kariery - koncepcja Donalda Supera, teorie kognitywne - orientacja dynamiczna w poradnictwie kariery - podejście oparte na dylematach, wykorzystanie teorii chaosu w karierze, teoria „przypadków” Johna Krumboltza, podejście narracyjne w poradnictwie kariery. Konstruowanie kariery Jeana Guicharda, orientacja holistyczna w poradnictwie kariery. Koncepcja „creating the work you love” Ricka Jarow, “akcja ja” Joanny Zugmann i Wernera Lanthalera. Koncepcje socjologiczne w poradnictwie kariery. Poradnictwo grupowe: Metoda edukacyjna, kurs inspiracji. Wybrane praktyki działania doradcy zawodowego: techniki autodiagnostyczne, bilans kompetencji, indywidualny plan działania, rola informacji zawodowej.
Ćwiczenia
Stres w pracy doradcy zawodowego, rozwój zawodowy doradcy, radzenie sobie z trudnym klientem w poradnictwie, wielokulturowość w poradnictwie kariery, standaryzacja usług, poradnictwo kariery w edukacji, poradnictwo kariery dla osób dotkniętych niepełnosprawnością, 
 

Teaching methods

Wykłady 
Wykład, prezentacja
Ćwiczenia
Prezentacja, analiza tekstu, dyskusja grupowa, zajęcia warsztatowe, metody projektowe
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady 
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Egzamin w formie testu z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia 
Zaliczenie z ćwiczeń: ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie prezentacji na wybrany temat oraz przygotowanie pracy kontrolnej. Ocena jest średnią ważoną 10% za aktywne uczestnictwo w zajęciach, 30% za prezentację, 60% za pracę kontrolną.
Ocena z przedmiotu 
Oceną końcową z przedmiotu będzie wypadkowa ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń
 

Recommended reading

Bańka A., (2007), Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.
Guichard J., Huteau M., (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków.
Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Ustawicznej.
Wołk Z., (2006)., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski: 
Herr E. L., Cramer S. H. (2001), Planowanie kariery zawodowej. Warszawa: Centrum Metodyczne Informacji i Poradnictwa Zawodowego, Krajowy Urząd Pracy
Minta J., (2012), Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery zawodowej. Warszawa 
 

Further reading

Szumigraj M., (2011), Poradnictwo kariery. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa.
Kukla D., (red.), (2009), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Wybrane obszary. Warszawa. 

Każdorazowo zalecana przez prowadzącego
 

Notes


Modified by dr Marcin Szumigraj (last modification: 30-04-2017 22:27)