SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of psychological research and statistics I - course description

General information
Course name Methodology of psychological research and statistics I
Course ID 14.0-WP-PSChM-MBPzS1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Uzyskanie przez studenta biernej [czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, krytyczna ocena prac naukowych, rozpoznanie sytuacji wymagającej konsultacji metodologicznej (metodolog, psychometra, statystyk)] i czynnej [samodzielne przeprowadzenie badań psychologicznych, replikacja badań innych badaczy, przestrzeganie zasad etycznych] znajomości metodologii badań psychologicznych. W szczególności przygotowanie studentów do samodzielnego zaplanowania badań psychologicznych z uwzględnieniem możliwości zastosowania różnych statystyk w fazie analizy danych, w tym formułowanie problemów/hipotez badawczych, wybór modelu badań, operacjonalizacja zmiennych, dobór próby z populacji, opracowanie procedury badań, dobór narzędzi statystycznych, samodzielne wykonanie analizy uzyskanych danych przy użyciu dostępnych pakietów statystycznych oraz interpretacja i wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych analiz.

Prerequisites

Zakłada się, że student ma ogólną wiedzę psychologiczną.

Scope

Status metodologiczny psychologii jako nauki. Modele poznania naukowego: indukcyjny i dedukcyjny. Specyfika podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach społecznych: różnice i wynikające stąd konsekwencje odnośnie wyboru metod badania i sposobu opracowania zgromadzonych danych. Formułowanie problemu badawczego w oparciu o znajomość aktualnego stanu wiedzy w danej dziedzinie. Rodzaje problemów/hipotez badawczych i ich testowanie. Procedura badawcza eksperymentalna i korelacyjna – związane z nimi możliwości interpretacyjne. Rodzaje zmiennych i ich operacjonalizacja. Dobór próby z populacji. Dobór adekwatnych metod gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych. Statystyki opisowe. Standaryzacja zmiennych i skale normalizacyjne. Współczynniki korelacji parametryczne i nieparametryczne. Regresja liniowa. Wnioskowanie przyczynowo-skutkowe. Współczynniki zgodności opinii sędziów. Statystyka indukcyjna. Estymacja parametrów w populacji. Prawo wielkich liczb i centralne twierdzenie graniczne. Błąd I i II rodzaju w procesie wnioskowania statystycznego.

Teaching methods

Wykład prowadzony w formie interakcyjnej (zadawanie pytań w trakcie wykładu) wspomagany prezentacją multimedialną i egzemplifikacją za pomocą programów statystycznych SPSS, STATISTICA, Mplus. Laboratorium jest realizowane na bazie pakietu statystycznego SPSS (IBM Statistics) w sali komputerowej. Studenci mają możliwość zainstalowania pakietu statystycznego SPSS na swoim komputerze.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku procesu egzaminowania/zaliczania zajęć wchodzących w skład przedmiotu.

Recommended reading

1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL. 
2. Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. 
3. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007 i nowsze wydania). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Academica SWPS. 
4. G.Wieczorkowska, P.Kochański, M.Eljaszuk (2003). STATYSTYKA: Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 
5. Ferguson, G.A., Takane Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. 

Further reading

1. Brzeziński J. (2004). Metodologia badań psychologicznych wybór tekstów. Warszawa: PWN 
2. Górniak J., Wachnicki J. (2000). SPSS for Windows. Pierwsze kroki w analizie danych. Kraków: SPSS Polska. 
3. Pavkov, T.W., Pierce, K. A. (2005). Do biegu, gotowi - start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 
4. Mynarski, S. (2000). Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych. Kraków: Zakamycze. 
5. Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1-3. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków.

Notes


Modified by dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ (last modification: 08-05-2017 15:24)