SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pomiędzy zdrowiem a chorobą - problemy życia codziennego |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PZaCh |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze złożonymi biologicznymi, społecznymi i psychologicznymi uwarunkowaniami ludzkiego funkcjonowania, rozwijanie rozumienia zagadnienia zdrowia z perspektywy biologicznej, społeczno-kulturowej i psychologicznej. Zarysowane zostają cztery podstawowe obszary funkcjonowania człowieka, które zazwyczaj wiążą się z poczuciem optymalnego życia lub jego brakiem. Dotyczą one adekwatnego pozytywnego stosunku do siebie (związanego m.in. z samorozwojem), miłością (związaną z relacjami społecznymi z osobami znaczącymi), pracą oraz problemem śmierci ( własnej lub bliskich).
Brak.
Zagadnienia zdrowia człowieka: pojęcie zdrowia fizycznego i psychicznego, rozumienie choroby i życie z nią. Studenci zapoznają się z zagadnieniami higieny psychicznej, zachowań prozdrowotnych, zapobieganiu chorobom oraz wychodzeniu z choroby. Styl życia a zdrowie człowieka. Rola i znaczenie stresu w życiu człowieka. Właściwości podmiotowe determinujące odporność vs. podatność na stres; strategie zapobiegania ; strategie redukcji napięcia. Stres i choroby. Radzenie sobie z sytuacją choroby, relacje lekarza-pacjent, doświadczenia hospitalizacji. Psychologia wobec wybranych problemów zdrowotnych. Śmierć i umieranie. Żałoba prawidłowa i patologiczna. Problemy życia codziennego: m.in. lęk, nieśmiałość, konflikty, uzależnienia. Czynniki wpływające na poczucie satysfakcji życiowej i kontroli nad swoim życiem. Rola myślenia i emocji w radzeniu sobie z wymaganiami życiowymi. Znaczenie samooceny, poczucia własnej wartości, przekonań, oczekiwań, nadziei. Zasoby osobiste jednostki. Cielesność człowieka w kontekście zdrowia i choroby. Cele życiowe i ich znaczenie w kształtowaniu się zdrowia psychicznego. Elastyczność w działaniu jako warunek radzenia sobie ze zmianą. W pogoni za szczęściem … (subiektywne rozumienie szczęścia, nastawienie na jego osiągnięcie, doświadczanie zadowolenia z życia a pogoń za szczęściem).
Wykład klasyczny i problemowy, prezentacje multimedialne, dyskusje grupowe, zajęcia praktyczne - analizy przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (50% wartości oceny) oraz ocena uzyskana po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu (50% wartości oceny) ,w której skład wchodzą: oceny cząstkowe uzyskane w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywne uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Bishop G. (2000). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Astrum.
Martin P. (2000) Umysł , który szkodzi. Mózg, zachowanie, odporność i choroba. Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.
Lindley P.A., Joseph S. Ed. (2007) Psychologia pozytywna w praktyce, PWN , Warszawa.
Piątkowski W. (2004). Zdrowie, choroba, społeczeństwo. Studia z socjologii medycyny. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Sęk H. Ed. (1991). Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa
Focault M. (1987). Historia szaleństwa w dobie klascyzmu. Warszawa: PIW.
Kofta M. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: PWN.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-05-2017 16:25)