SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Konwersatoria tematyczne III |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-FilozT-konwersattem3.st.2014-K-S14_pNadGenSTNLB |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Językoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Przekazanie słuchaczom pogłębionej wiedzy z zakresu teorii gramatyki w aspekcie synchronicznym, diachronicznym i typologicznym oraz kształtowanie umiejętności w zakresie badań nad jednostkami i strukturami morfologii i składni, w tym poprzez porównywanie systemów gramatycznych różnych języków oraz analizę przyczyn i mechanizmów zmian językowych.
brak
Nazwa szczegółowa przedmiotu: Kategorie gramatyczne i konwergencja kategorialna.
Zajęcia bazują na nowoczesnych badaniach z zakresu gramatyki uniwersalnej i opartej na niej typologii kategorii gramatycznych. Centralnym pojęciem jest przy tym (uniwersalna) funkcja gramatyczna kodowana przez różne formy porównywanych języków na poziomie podstawowej jednostki syntaktycznej (zdania). I tak, rozpatrywane są formy gramatyczne formalnie należące do takich kategorii jak aspekt, czas, tryb czasownika oraz przypadek lub rodzajnik rzeczownika, zaś występujące w różnych językach w porównywalnej funkcji , jak np. konwergencja aspektu i rodzajnika, aspektu i czasu, aspektu i trybu, aspektu i przypadku itp. W aspekcie diachronicznym analizowane są zmiany typu Aspect-Tense-Mode/Modality (czyli aspekt, czas, modalność/tryb) lub powstanie rodzajnika i rozwiniętego systemu czasowników modalnych w językach, w których zanika kategoria aspektu czasownika. Wyniki planowanej analizy mają nadzwyczajne znaczenie dla stworzenia nowych koncepcji gramatyki opisowej oraz dla dydaktyki języków obcych wraz z dydaktyką języka ojczystego dla cudzoziemców oraz translatoryki.
Przekazanie wiedzy w formie wykładu, praca z tekstem naukowym, dyskusja naukowa, referaty ustne i pisemne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywna praca na ćwiczeniach, praca w grupie, referaty ustne i/lub pisemne, egzamin ustny lub pisemny.
Abraham, Werner. 2005. Deutsche Syntax im Sprachenvergleich. Tübingen.
Bybee, Joan. 2010. Language, Usage and Cognition. Cambridge.
Leiss, Elisabeth. 1992. Die grammatischen Kategorien des Deutschen. Berlin-New York.
Abraham, Werner / Leiss, Elisabeth (eds.). 2008. Modality-Aspect Interfaces. Impications and typological solutions. Amsterdam-Philadelphia.
Kotin, Michail L. 2007. Die Sprache in statu movendi. Sprachentwicklung zwischen Kontinuität und Wandel. Bd. 2. Kategorie – Prädikation – Diskurs. Heidelberg.
Zmodyfikowane przez dr hab. Anna Wojciechowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-09-2017 15:21)