SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyczna nauka języka rosyjskiego III - course description

General information
Course name Praktyczna nauka języka rosyjskiego III
Course ID 09.6-WH-FRSP-PNJR3-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philology / Russian philology with additional English language
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 9
Course type obligatory
Teaching language russian
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Łuczyk, prof. UZ
  • dr Nel Bielniak
  • dr Aleksandra Urban-Podolan
  • dr Agnieszka Łazar
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 3 - Ortografia - Tutorial 30 2 - - Credit
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 3 - Leksyka - Tutorial 30 2 - - Credit
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 3 - Konwersacja - Tutorial 30 2 - - Credit
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 3 - Ćwiczenia z tekstem - Tutorial 30 2 - - Credit
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 3 - Egzamin - Egzamin 0 0 - - Exam

Aim of the course

ORTOGRAFIA: Rozwój i doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem rosyjskim w piśmie.

LEKSYKA: Osiągnięcie biegłości językowej na poziomie średnim wyższym poprzez utrwalenie nawyków językowych zdobytych na poprzednich semestrach oraz  rozwój i doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem rosyjskim w mowie i  piśmie na określonym materiale leksykalnym.

KONWERSACJA: Osiągnięcie biegłości językowej na poziomie średnim wyższym poprzez utrwalenie nawyków oraz doskonalenie umiejętności językowych w mowie i piśmie zdobytych w poprzednich semestrach.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Utrwalanie i doskonalenie umiejętności językowych nabytych w poprzednich semestrach poprzez dalsze rozwijanie sprawności (czytania, rozumienia, pisania, mówienia, tłumaczenia) oraz pogłębianie kompetencji językowej w oparciu o teksty literackie.

Prerequisites

Zaliczenie kursu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego II”.

Scope

ORTOGRAFIA: Wybrane zagadnienia dotyczące zasad pisowni części mowy (rzeczowniki, przymiotniki, czasowniki, imiesłowy, przysłówki, wyrazy złożone). 

LEKSYKA: Wprowadzenie i utrwalenie leksyki (z zastosowaniem różnorodnych pisemnych i ustnych ćwiczeń leksykalnych (np.: pytania i odpowiedzi, dialog i monolog w związku z zadaną sytuacją, przekazywanie informacji w formie komunikatu, opis konkretnego wycinka rzeczywistości, wyrażenie swoich uczuć lub poglądów, przekazanie treści tekstu w bardziej lub mniej skrótowej formie, tworzenie słownika tematycznego, definiowanie leksemów i in.) dotyczącej najbliższego otoczenia: miasta jako miejsca do mieszkania, pracy i wypoczynku (infrastruktura miejska, transport, miejsca użyteczności publicznej, opieka medyczna, stołowanie się poza domem: kawiarnie i restauracje) oraz czynności i obowiązków człowieka wynikających z jego rytmu dnia.

KONWERSACJA: Konstruowanie różnego rodzaju wypowiedzi ustnych i pisemnych (np.: dialog, monolog; opis sytuacji oraz obiektów martwej natury, opowiadanie ustne na zadany temat lub wg planu tekstu, pytania i odpowiedzi do tekstu, układanie i rozwijanie zdań z zastosowaniem różnych struktur językowych, „dopowiadanie”  zakończenia różnych sytuacji i in.) na materiale tematycznym dotyczącym różnych sfer życia codziennego: restauracja i kawiarnia; mieszkanie i dom (opis zewnętrzny oraz wnętrza poszczególnych pomieszczeń);  rytm dnia roboczego; miejskiego transportu i usług świadczonych przez pocztę, a także wizyty u lekarza.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Lokal gastronomiczny (restauracja, kawiarnia). Dom i mieszkanie (otoczenie, umeblowanie). Życie codzienne; zajęcia domowe; dzień pracy. Oblicze miasta (transport i komunikacja; urząd pocztowy). Zdrowie i medycyna.

Teaching methods

ORTOGRAFIA: Wykład konwersatoryjny, prezentacja, praca z książką, praca w grupach, ćwiczenia.

LEKSYKA: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, gry dydaktyczne, praca w grupach, pogadanka, metoda sytuacyjna, prezentacja, zabawy inscenizacyjne.

KONWERSACJA: Elementy wykładu konwersatoryjnego, dyskusja, gry dydaktyczne, praca w grupach, pogadanka, metoda sytuacyjna, prezentacja, zabawy inscenizacyjne, debata „za i przeciw”, „burza mózgów”.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Praca z tekstami literackimi (Indywidualna i grupowa), gry dydaktyczne, dyskusja, zabawy inscenizacyjne, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne związane z omawianym tekstem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

ORTOGRAFIA: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie frekwencji, aktywności na zajęciach oraz kontroli bieżącej (różne rodzaje prac pisemnych).

LEKSYKA: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie frekwencji, aktywności na zajęciach oraz kontroli bieżącej (różne rodzaje wypowiedzi ustnych oraz prac pisemnych), a także zaliczenia prac kontrolnych.

KONWERSACJA: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie frekwencji, aktywności na zajęciach oraz kontroli bieżącej (różne rodzaje wypowiedzeń ustnych i pisemnych), zaliczenie prac kontrolnych.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie frekwencji, aktywności na zajęciach, pozytywnych ocen z prac domowych oraz kontroli bieżącej (różne rodzaje prac pisemnych).

UWAGA: Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich sprawności wchodzących w skład przedmiotu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego III”. Warunkiem zaliczenia przedmiotu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego III” jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich sprawności wchodzących w skład kursu oraz pozytywna ocena z egzaminu, złożonego z części pisemnej i ustnej.  Ocena z egzaminu jest oceną końcową z przedmiotu.

Recommended reading

ORTOGRAFIA

  1. Валгина Н.С., Светлышева В.Н., Русский язык. Орфография и пунктуация. Правила и упражнения, Москва 2002.
  2. Розенталь Д.Э., Голуб И.Б., Русский язык: Орфография. Пунктуация, Москва 2005.
  3. Светлышева В.Н., Русский язык: Справочник для старшеклассников и поступающих в вузы, Москва 2007.
  4. Bartkiewicz W., Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda…, Warszawa 2008.
  5. Lachur Cz., Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 1998.
  6. Большой толковый словарь русского языка, гл. ред. С.А. Кузнецов, СПб. 2000.
  7. Орфографические словари русского языка.

LEKSYKA, KONWERSACJA - literatura będzie podawana na bieżąco przez prowadzącego przedmiot.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM (WYBÓR)

  1. Кофе (современная притча)
  2. А. Чехов: Глупый француз
  3. К. Паустовский: Снег
  4. Э. Шим: Богатый Гусев
  5. В. Богомолов: Кругом люди
  6. С. Абрамов: Стоянка поезда вне расписания
  7. А. Алексин: Ты меня слышишь?
  8. А. Куприн: Чудесный доктор
  9. М. Булгаков: Полотенце с петухом
  10. М. Булгаков: Стальное горло
  11. А. Куприн: Слон
  12. А. Грин: Ужасное зрение
  13. А. Грин: Голос сирены
  14. А. Грин:  Борьба со смертью

 

 

Further reading

Notes

Przedmiot prowadzony w języku rosyjskim i polskim.


Modified by dr Agnieszka Łazar (last modification: 01-05-2017 19:11)