SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pierwszy kontakt z pacjentem |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PKzP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie wiedzy i ćwiczenie umiejętności niezbędnych w nawiązaniu pierwszego kontaktu z klientem, a także rozwoju samoświadomości w rozpoznawaniu własnych zasobów i ograniczeń w takiej relacji. Zapoznanie z zasadami przygotowywania, organizowania i realizowania warsztatów psychoedukacyjnych. Analiza gromadzonych przez studentów ścieżki doświadczeń z roli osoby pomagającej i poszerzanie świadomości własnych kompetencji psychologicznych.
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej i poradnictwa
Umiejętności i zasoby psychologa w relacji pomagania. Zasady relacji pomagania. Struktura kontaktu z pacjentem/klientem. Obserwacja psychologiczna. Planowanie, prowadzenie i opracowanie zebranego wywiadu z pierwszego spotkania z pacjentem/klientem.
Analiza problemów zgłaszanych przez klientów. Etyka zawodowa w pierwszym kontakcie z klientem. Budowanie podstaw kontraktu terapeutycznego. Mechanizmy psychologiczne i społeczne występujące podczas pierwszego kontaktu. Typowe błędy percepcyjne i poznawcze, rola czynników emocjonalnych. Pierwszy kontakt jako podstawa prowadzenia dalszych działań diagnostycznych i terapeutycznych.
Ćwiczenia, laboratorium, konwersatorium, warsztat, seminarium z elementami warsztatu, praca z ksiażką
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
RAPORT (musi zawierać):
Uwagi dotyczące pisania diagnozy:
Engel-Bernatowicz A., Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. w: Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (red.) Wywiad psychologiczny (t.1, 2). Warszawa 2005
Markus, M. (1993). Tworzenie kontraktu terapeutycznego. Pomaganie bez oporu (wg. J. Enright’a). W: J. Santorski (red.), ABC psychologicznej pomocy. Warszawa: J. Santorski & CO Agencja wydawnicza.
Suchańska A., Trójkąt Dramatyczny i gry ratownicze. (w:) ABC psychologicznej pomocy. (red.) J. Santorski, Warszawa 1993
Trzebińska, E. (2005). Przygotowanie do psychoterapii i jej przebieg. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki (s. 109-134), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Drat-Ruszczak K., Drążkowska-Zielińska E. (red.), Podręcznik pomagania. Warszawa 2005
Feltham C., Horton I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Gdańsk: GWP.
Opoczyńska M., (2007) Próby relacji, czyli etyka psychoterapii. Psychoterapia 3 (142), 15–22.
Wojciechowska J., Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? [w:] Brzezińska A. [red.] Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005
Ziółkowska B., Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? [w:] Brzezińska A. [red.] Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2010
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2020 10:54)