SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-SRiOnD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Prezentacja szerokiego spektrum zagadnień związanych z procesem prawidłowego rozwoju dziecka oraz warunkami jego stymulacji i opieki nad nim. Przedstawienie spektrum zagadnień związanych z procesem zaburzonego rozwoju dziecka oraz specyficznymi warunkami jego stymulacji i oddziaływań opiekuńczych.
Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem wymaga wcześniejszego zaliczenia następujących przedmiotów: biologicznych podstaw zachowań człowieka, psychologii rozwoju człowieka w biegu życia, wprowadzenia do psychologii wychowawczej i edukacyjnej
Pojęcie i definicje rozwoju. Analiza czynników biologicznych, społecznych i psychologicznych sprzyjających rozwojowi lub zaburzających rozwój. Opieka i jej rodzaje. Zasadność podjęcia działań opiekuńczych wynikających z potrzeb rozwojowych i kryzysów życiowych. Konstruktywna opieka jako stymulowanie rozwoju. Warunki i metody stymulowania rozwoju dziecka zdrowego i z zaburzeniami rozwojowymi. Relacja opiekun - podmiot opieki. Szczegółowe charakterystyki oczekiwanych osiągnięć dziecka na poszczególnych etapach rozwoju fizycznego, w zakresie sprawności percepcyjnej, intelektualnej, kompetencyjno-językowej, w obszarze funkcjonowania emocjonalno – społecznego. Stymulowanie rozwoju w ww. obszarach przy zastosowaniu nowoczesnych programów terapeutyczno – stymulacyjnych. Rola psychologa w niesieniu pomocy rodzinie w sprawowaniu opieki nad dzieckiem z zaburzonym rozwojem w ww. obszarach.
Wykłady, dyskusja, prezentacje multimedialne, praca z podręcznikiem, praca w grupach, studium przypadku, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń obejmuje: aktywność w formie dyskusji i uczestnictwa w pracach grupowych, projekt obejmujący dokonanie prezentacji problemu, analizę przypadku i propozycję programu oraz kolokwium. Ocena z ćwiczeń obliczana jest na podstawie ocen cząstkowych ze wszystkich działań.
Egzamin: pisemny lub ustny - forma uzgadniana pomiędzy grupą i prowadzącym wykład na pierwszych zajęciach.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Boyd D.Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań, 2008,
Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających, Warszawa, 2004,
Ilg F. L., Ames L.B., Baker S.M., Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk, 2010,
Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa 2011.
Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.
Schafier H.R., Psychologia dziecka, Warszawa, 2009,
Wybrane zagadnienia pomocy społecznej i opieki w Polsce w okresie ponowoczesności, Zawada A. (red.), Kraków, 2010
Opieka i wychowanie dzieci sierocych w Polsce, Kuźma J. (red.) , Kraków, 2007
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Obuchowska I. (red.) , Warszawa, 1991
Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Interdyscyplinarne problemy, Kruk-Lasocka J.,Sekułowicz M. (red.) , Wrocław, 2004
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Cytowska B., Winczury B. (red.), Kraków, 2008
Neuropsychologia kliniczna, Borkowska A. R., Domańska L. (red.) , Warszawa, 2006
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria 2. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania. Warszawa, 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl]
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria 4. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Warszawa, 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl]
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria 4. Monitorowanie w okresie dzieciństwa i dorastania. Dodatek: Skrzynki z narzędziami. Warszawa, 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?n=skrzynki-4 ]
Każdorazowo uzupełniana przez prowadzącego zajęcia.
Zmodyfikowane przez mgr Joanna Hadzicka (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 21:17)