SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biologia roślin |
Kod przedmiotu | 13.1-WB-OSP-BiolR-L-S14_pNadGenZRHSE |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Ochrona środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie |
Wykład/Zdalne | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z różnorodnością form życia i zasad klasyfikowania organizmów żywych. Student powinien nauczyć się rozróżniać i charakteryzować podstawowe taksony oraz powinien zapoznać się z bogactwem polskiej flory. Ponadto, student powinien zdobyć wiedzę w zakresie podstaw fizjologii roślin, nabyć umiejętność identyfikacji form życiowych i ekologicznych roślin. W ramach zajęć laboratoryjnych student powinien poznać podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratorium biologicznym, opanować techniki mikroskopowania oraz samodzielnego wykonywania preparatów mikroskopowych. Student powinien nauczyć się analizować preparaty gotowe i sporządzone samodzielnie i wykonywać poprawnie rysunki spod mikroskopu.
Wiadomości z zakresu biologii określone minimum programowym szkoły średniej.
WYKŁAD Właściwości i środowisko życia. Biologia komórki i podstawowe procesy metaboliczne organizmów. Przegląd systematyczny organizmów: ewolucja budowy, systematyka i znaczenie w środowisku. Gospodarka wodna i przewodzenie substancji u roślin. Wzrost i rozwój roślin. Wrażliwość i koordynacja czynności życiowych roślin. Formy życiowe i ekologiczne roślin. Współżycie roślin z innymi organizmami: mykoryza, symbioza z bakteriami wiążącymi azot, allelopatia, toksyny roślinne. Rośliny pasożytnicze i mięsożerne. ĆWICZENIA Budowa mikroskopu optycznego. Podstawy mikroskopowania. Komórka roślinna. Podstawy cytologii. Budowa chemiczna organizmów żywych. Cykl życiowy komórki. Podziały komórkowe. Przegląd systematyczny świata roślin. Tkanki merystematyczne i stałe roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia, łodygi i liścia. Budowa kwiatu i rodzaje kwiatostanów. Budowa i rodzaje nasion i owoców.
Podająca: wykład w formie prezentacji multimedialnej. Praktyczna: Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopów i binokularów, zestawów preparatów i zgromadzonego materiału biologicznego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczany na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń, przeprowadzony w formie pisemnej. Egzamin trwający 60 minut zawiera 50 zamkniętych pytań. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 30 pkt (60%) na 50 pkt. możliwych do zdobycia. Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z rozpoznawania podstawowych roślin drzewiastych. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
1. Lack A.J., Evans D.E., Biologia roślin - krótkie wykłady. PWN, Warszawa, 2005
2. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika systematyczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009 lub nowsze
3. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
1. Solomon, Berg, Martin, Villee: Biologia. Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2000
2. Gorczyński T.: Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa, 1978
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Grzegorz Iszkuło (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 11:32)