SylabUZ

Generate PDF for this page

Human ecology - course description

General information
Course name Human ecology
Course ID 13.9-WB-OS2P-Ekol.człow.-S16
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Environmental Protection
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Martin Hromada
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Wskazanie specyfiki populacji ludzkich w oparciu o dane demograficzne. Uzyskanie wiedzy o wzajemnych interakcjach człowiek – środowisko oraz ich konsekwencjach na każdym etapie rozwoju filogenetycznego i ontogenetycznego. Promowanie proekologicznych i prozdrowotnych postaw i zachowań. Poznanie profesjonalnych źródeł bibliograficznych. Doskonalenie sposobu pracy indywidualnej i zespołowej.

Prerequisites

Wiedza z zakresu ekologii ogólnej i biologii człowieka.

Scope

Wykład: rodowód człowieka jako wynik procesów adaptacyjnych; dostosowania biologiczne i kulturowe; czynniki środowiska życia człowieka, ich zmiany w czasie i przestrzeni; mikroewolucja człowieka jako podłoże zmienności wewnątrzgatunkowej – odmiany ludzkie i ich typy; strategie ekologiczne populacji ludzkich, przepływ energii i obieg materii w antropocenozie; interakcje antropocenozy ze środowiskiem; Ćwiczenia: etapy ontogenezy człowieka; czynniki decydujące o jej przebiegu; mierniki rozwoju biologicznego - wybrane metody oceny rozwoju człowieka; akceleracja rozwoju i trendy sekularne; biologiczne przejawy uwarstwienia społecznego w konsekwencji oddziaływań czynników społecznych; granice przystosowań; stan biologiczny populacji – pojęcie zdrowia i choroby (epidemie i pandemie), choroby cywilizacyjne; demografia - specyfika populacji ludzkich (wielkość, struktura i dynamika), konsekwencje zjawisk populacyjnych.

Teaching methods

Wykład: wykład multimedialny (e-learning); ćwiczenia: pokaz, dyskusja, pogadanka, pogadanka.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – zaliczenie w formie pisemnej, trwające 60 minut (10 pytań, każde pytanie – 1 pkt). Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 6 pkt. (60%). Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch pisemnych sprawdzianów wiedzy – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów z każdego sprawdzianu oraz pozytywnie ocenione pisemne opracowanie na zadany temat. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna pozytywnych ocen cząstkowych obu form zajęć.

Recommended reading

1. Campbel B.: Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 1995
2. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
3. Strzałko J., Mosso-Pietraszewska T.: Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa, 2003. Campbel B.: Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 1995
4. Wolański N.: Ekologia człowieka, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2006
5. GUS - Roczniki statystyczne

Further reading

1. Malinowski A.: Auksologia, rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra, 2004
2. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 2005

Notes


Modified by dr Olaf Ciebiera (last modification: 05-07-2017 13:20)