SylabUZ
Course name | Human ecology |
Course ID | 13.9-WB-OS2P-Ekol.człow.-S16 |
Faculty | Faculty of Biological Sciences |
Field of study | Environmental Protection |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Laboratory | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Wskazanie specyfiki populacji ludzkich w oparciu o dane demograficzne. Uzyskanie wiedzy o wzajemnych interakcjach człowiek – środowisko oraz ich konsekwencjach na każdym etapie rozwoju filogenetycznego i ontogenetycznego. Promowanie proekologicznych i prozdrowotnych postaw i zachowań. Poznanie profesjonalnych źródeł bibliograficznych. Doskonalenie sposobu pracy indywidualnej i zespołowej.
Wiedza z zakresu ekologii ogólnej i biologii człowieka.
Wykład: rodowód człowieka jako wynik procesów adaptacyjnych; dostosowania biologiczne i kulturowe; czynniki środowiska życia człowieka, ich zmiany w czasie i przestrzeni; mikroewolucja człowieka jako podłoże zmienności wewnątrzgatunkowej – odmiany ludzkie i ich typy; strategie ekologiczne populacji ludzkich, przepływ energii i obieg materii w antropocenozie; interakcje antropocenozy ze środowiskiem; Ćwiczenia: etapy ontogenezy człowieka; czynniki decydujące o jej przebiegu; mierniki rozwoju biologicznego - wybrane metody oceny rozwoju człowieka; akceleracja rozwoju i trendy sekularne; biologiczne przejawy uwarstwienia społecznego w konsekwencji oddziaływań czynników społecznych; granice przystosowań; stan biologiczny populacji – pojęcie zdrowia i choroby (epidemie i pandemie), choroby cywilizacyjne; demografia - specyfika populacji ludzkich (wielkość, struktura i dynamika), konsekwencje zjawisk populacyjnych.
Wykład: wykład multimedialny (e-learning); ćwiczenia: pokaz, dyskusja, pogadanka, pogadanka.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład – zaliczenie w formie pisemnej, trwające 60 minut (10 pytań, każde pytanie – 1 pkt). Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 6 pkt. (60%). Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch pisemnych sprawdzianów wiedzy – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów z każdego sprawdzianu oraz pozytywnie ocenione pisemne opracowanie na zadany temat. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna pozytywnych ocen cząstkowych obu form zajęć.
1. Campbel B.: Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 1995
2. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
3. Strzałko J., Mosso-Pietraszewska T.: Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa, 2003. Campbel B.: Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 1995
4. Wolański N.: Ekologia człowieka, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2006
5. GUS - Roczniki statystyczne
1. Malinowski A.: Auksologia, rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra, 2004
2. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 2005
Modified by dr Olaf Ciebiera (last modification: 05-07-2017 13:20)