SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of mathematics education in kindergarten - course description

General information
Course name Methodology of mathematics education in kindergarten
Course ID 05.1-WP-PEDP-MP2-K_genT49SA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Olczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z problematyką wprowadzania dziecka w wieku przedszkolnym w świat matematyki; Doskonalenie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania ofert matematycznych zgodnie rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci; dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym.

Prerequisites

Znajomość podstaw nauczania matematyki, psychologiczna wiedza o dziecku w wieku przedszkolnym oraz o procesach uczenia się, wiedza o metodach stosowanych w edukacji małego dziecka oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia i znaczeniu środków dydaktycznych.

Scope

Wykłady

Instrumentarium metodyczne edukacji matematycznej w przedszkolu (cele, treści kształcenia i wychowania polonistycznego, podstawa programowa, funkcje, zasady, formy, metody i środki realizacji). Pojęcia – ich specyfika u dzieci w wieku przedszkolnym. Matematyczne myślenie i działanie dziecka: rozwój dziecięcego myślenia, sposoby i etapy uczenia się matematyki, intuicje matematyczne. Psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki u dzieci w wieku przedszkolnym – elementy dojrzałości do uczenia się matematyki. Główne grzechy przedszkolnej edukacji matematycznej. Schemat ciała – pojęcie, orientacja w schemacie ciała. Istota intensywnego wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji matematycznej. Zakresy wspomagania rozwoju umysłowego i edukacja matematyczna w ostatnim roku wychowania przedszkolnego. Konieczność zachowania ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej realizowanej w domu i w przedszkolu.

Konwersatoria

Treści edukacji matematycznej w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Edukacja matematyczna w przedszkolu, jej specyfika, cele i treści – analiza programów i podręczników. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni. Kształtowanie umiejętności liczenia. Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie, rozdzielanie po kilka. Klasyfikowanie jako porządkowanie wiedzy o świecie. Szeregowanie jako wykrywanie różnic między przedmiotami. Zbiory – ustalanie równoliczności.  Metodyka konstruowania gier planszowych. Miara i sens mierzenia. Rytmy, kompensacje, przekształcenia. Figury geometryczne. Przyczyna i skutek, orientacja w czasie (dni i noce, pory roku, dni tygodnia, miesiące). Środki dydaktyczne stosowane w procesie wprowadzania dzieci w świat matematyki. Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka

Teaching methods

Wykłady –wykład konwersatoryjny i konwencjonalny, prezentacja multimedialna.

Konwersatoria – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym; problemowe – dyskusja, burza mózgu,  praktycznego działania – projektowanie zadań i wykonanie środków dydaktycznych, konstruowanie gier matematycznych. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie wykładów w formie pisemnej: przygotowanie zadań problemowych z matematyki 50% oceny końcowej.

Konwersatoria

Pozytywnie oceniony zestaw zadań (dla wybranej kategorii wiekowej dzieci) dotyczących przeliczania, klasyfikowania, szeregowania, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni wraz z zastosowanymi środkami dydaktycznymi oraz gry matematycznej (ściganki, opowiadania, o ściśle określonym wątku matematycznym), analiza gotowych propozycji zadań, pakietów edukacyjnych z zakresu matematyki. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną zgromadzonych w trakcie semestru ocen 50% oceny końcowej.

Ocena końcowa

Ocena ostateczna to średnia ocen z konwersatoriów i wykładów.

Recommended reading

  1. Fiedler M., Matematyka już w przedszkolu, Warszawa  1991.
  2. Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000.
  3. Gruszczyk-Kolczyńska E., (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa 2009.
  4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dziecięca matematyka: metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, Warszawa 2000;
  5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000;
  6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw,  Warszawa 1996.
  7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu” 1992, nr 1.
  8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak kształtuje się u dzieci psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki?  „Wychowanie w Przedszkolu” 1988, nr 6, 7, 8, 9.
  9. Gruszczyk-Kolczyńska E., Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu” 1993 nr 10, 1994, nr 1.
  10. Gruszczyk-Kolczyńska E., Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu” 1993 nr 5, 6, 7.
  11. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992
  12. Zalewska H., Zajęcia matematyczne w oddziałach przedszkolnych i w pierwszym roku nauczania szkolnego: materiały pomocnicze dla nauczycieli, Wrocław 1983.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

Artykuły dotyczące podejmowanej podczas zajęć problematyki w czasopismach: 

„Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola”.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-06-2017 09:18)