SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology and difficulties in educational work with a child - course description

General information
Course name Methodology and difficulties in educational work with a child
Course ID 05.1-WP-PEDP-MTWPW-W_pNadGen9MRX0
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki wychowania i trudności wychowawczych w pracy z dzieckiem; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do diagnozowania trudności wychowawczych i ich usuwania; kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem.

Prerequisites

Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.

Scope

Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, poznawczy, społeczno-emocjonalny i moralny. Zasady, metody i formy opieki i wychowania. Pojęcie, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innymi. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, odporności emocjonalnej. Nauczyciel wychowawcą. Klasa zespołem wychowawczym. Poznawanie uczniów. Prawa i obowiązki ucznia. Źródła błędów w wychowaniu. Kontakt i współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów. Program wychowawczy klasy i planowanie pracy wychowawczej. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia dzieci w przedszkolu, szkole, poza ich terenem. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci. Budowanie systemu wartości. Rozwijanie postaw etycznych. Brak adaptacji dzieci do wymagań przedszkolnych i szkolnych, przyczyną trudności wychowawczych. Zachowania negatywne dzieci. Agresja bezpośrednia i pośrednia dzieci. Dzieci nerwowe (nadpobudliwe). Zachowania bierne dzieci. Dziecko lękliwe. Zachowania destrukcyjne, negatywne i depresyjne dzieci. Zachowania autodestrukcyjne dzieci. Zaburzenia emocjonalne i zachowanie dzieci. Uczeń leniwy. Śmiech ucznia. Zapobieganie trudnościom wychowawczym. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i ucznia. Spotkanie i dialog nauczyciela z dzieckiem.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny i prezentacje multimedialne.

Konwersatoria – a) podające – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności (25%) i dyskusji studentów (25%), skonstruowanego projektu (25%), pracy pisemnej (25%).

Konwersatoria

Zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego (25%), projektowania programu lub plan pracy wychowawczej z małym dzieckiem (25%), prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia (25%), aktywnej obecności i dyskusji studentów (25%).

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna  ocen z wykładów i konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
  2. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.

Further reading

  1. Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
  2. Łobocki M., Poradnik wychowawcy klasy, Warszawa 1985.
  3. Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole, Lublin 1983.
  4. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009.
  5. M. Magda, Kształtowanie wrażliwości moralnej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2000.
  6. Oatley K., Jenkins J.M., Zrozumieć emocje, Warszawa 2003.
  7. Opatowska M., Samotność dziecka, Warszawa 1983.
  8. Vopel K.W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, cz. 1-4, Kielce 2004.
  9. Sikorski W., Psychoterapia grupowa różnych pokoleń, Warszawa 2002.
  10. Tyszkowa M., Czynniki determinujące pracę szkolną dziecka, Warszawa 1984.
  11. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Lublin 1999.
  12. Zajączkowski K., Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Kraków 2002.
  13. Ziemska M., Rodzina a osobowość, Warszawa 1977.

Notes

Pozycje podane w literaturze, są każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i konwersatoria.

 


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 11-05-2017 13:27)