SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of nature and social education in kindergarten - course description

General information
Course name Methodology of nature and social education in kindergarten
Course ID 05.1-WP-PEDP-MP3-W_pNadGen55V6T
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Olczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z edukacją społeczną i przyrodniczą w przedszkolu. Utrwalenie wiadomości i doskonalenie umiejętności związanych z projektowaniem zajęć w przedszkolu.

Prerequisites

Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwojowej.

Scope

Wykłady

Instrumentarium metodyczne edukacji przyrodniczej i społecznej w przedszkolu (cele, treści kształcenia i wychowania polonistycznego, podstawa programowa, funkcje, zasady, formy, metody i środki realizacji). Dziecko w środowisku społecznym i przyrodniczym. Szanse i zagrożenia dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Dziecko w relacjach z rówieśnikami. Dziecko w relacjach z dorosłymi – rodzice, nauczyciele. Współpraca nauczyciela z rodzicami. Komunikacja w diadzie dorosły dziecko, nauczyciel-rodzic. Dialog w edukacji. Konflikty w relacjach rówieśniczych.

Konwersatoria

Umowa społeczna jako metoda demokratyzowania stosunków społecznych w przedszkolu. Procedura zawierania umowy w przedszkolu. Aktywność badawcza dzieci w wieku przedszkolnym. Eksperymenty jako źródło wiedzy o otaczającym świecie. Ścieżki przyrodnicze w edukacji przedszkolnej. Przedszkolna edukacja ekologiczna. Podstawy, założenia, cele edukacji ekologicznej. Pierwsze sposoby walki z zagrożeniami i podejmowane działania profilaktyczne w  edukacji ekologicznej. Projektowanie ścieżek edukacyjnych. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym na bazie ścieżek przyrodniczych. Projektowanie spotkań i warsztatów dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwersatoryjny i konwencjonalny

Konwersatoria  – ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów, metoda projektu, gry dydaktyczne.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie wykładów obecność i ocena pozytywna z  kolokwium

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie, prezentacja i pozytywna ocena projektu edukacyjnego dotyczącego wybranego problemu z zakresu treści społeczno-przyrodniczych realizowanych w przedszkolu, wykonanie zadań indywidualnych i grupowych wynikających z problematyki zajęć. Ocena z konwersatoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen i stanowi  50% oceny końcowej.

Ocena końcowa

Średnia ocen z konwersatoriów i wykładów

Recommended reading

  1. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992.
  2. Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie: etiologia zjawiska, Warszawa 2008.
  3. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2001.
  4. Olczak A., Umowa społeczna z dzieckiem jako droga ku demokracji w wychowaniu, Zielona Góra 2010.
  5. Waloszek D., Nauczyciel i dziecko: organizacja warunków edukacji przedszkolnej, Zielona Góra 1998.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Further reading

  1. Antczak A., Tworzymy ścieżkę edukacyjną w nadleśnictwie, Warszawa 2003.
  2. Cywińska M., Konflikty interpersonalne wśród dzieci, Poznań 1995.
  3. Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Warszawa 1998.
  4. Olczak A., Ścieżki edukacyjne, „Życie Szkoły” 2010, nr 5.
  5. Ścieżki edukacyjne, red. A. Jońska-Choinka, M. Kamiński, Zeszyt przedmiotowo-metodyczny „Grono”, Zielona Góra 2002, 3(6).

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-06-2017 09:25)