Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat historii sportu ze szczególnym uwzględnieniem historii ruchu olimpijskiego. Nie można zrozumieć istoty sportu, jako elementu kultury ludzkiej bez znajomości Karty Olimpijskiej, zasad szlachetnej rywalizacji, systemu wartości, na których oparty jest sport. Sport jest formą zabawy, rozrywki, widowiska, ale niesie ze sobą wartości, które mogą być wykorzystane w wychowaniu młodego pokolenia, które mogą służyć promocji zdrowego trybu życia, promocji zdrowia itd. Analizując historię sportu (a w szczególności olimpizmu) student ma szanse dotrzeć do tych wartości.
Cele szczegółowe:
Zapoznanie studenta z celami i historią Ruchu Olimpijskiego we współczesnym świecie.
Wskazanie na Olimpizm, jako nośnik pozytywnych postaw wobec kultury fizycznej.
Wskazanie na Olimpizm jako nośnik postaw patriotycznych
Prerequisites
Nie ma wymagań wstępnych, przedmiot może realizować każdy student.
Scope
Treści wykładu:
Powstanie i rozwój idei olimpijskiej w Świecie i w Polsce. Podstawowe pojęcia: olimpiada, igrzyska olimpijska, olimpijczyk.
Ruch Olimpijski przed I Wojną Światową, udział polskich sportowców w innych reprezentacjach.
Ciągłość idei olimpijskiej, odrodzenie Igrzysk po I Wojnie Światowej. Tworzenie polskich organizacji sportowych po odzyskaniu niepodległości, powstanie Polskiego Komitetu Olimpijskiego, jego władze i działalność. Igrzyska Olimpijskie w Antwerpii (1920), a wojna Polski z Rosją Radziecką.
Debiut polskich olimpijczyków w czasie IO w Paryżu (1924). Ruch Olimpijski przed II Wojną Światową. Osiągnięcia polskich olimpijczyków przed II Wojną Światową
Idea Olimpijska w trakcie II Wojny Światowej – Igrzyska Olimpijskie w obozach hitlerowskich.
Ruch Olimpijski po II Wojnie Światowej
Olimpizm, a polityka w XX wieku (problemy globalizacji, terroryzmu itp.)
Wybitni polscy Olimpijczycy
Kobiety, a Ruch Olimpijski – udział polskich kobiet w Igrzyskach Olimpijskich.
Zimowe Igrzyska Olimpijskie - sukcesy polskich sportowców.
Igrzyska Olimpijskie w polskiej literaturze pięknej i w filmie. Olimpijskie konkursy sztuki – udział polskich artystów w Igrzyskach Olimpijskich.
Teaching methods
Podstawową metodą będzie wykład wzbogacony o prezentacje multimedialne i projekcje filmowe. Przewiduje się też metodę dyskusji (w zależności od liczby uczestniczących studentów)
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział na wykładach i zaliczenie testu wiedzy olimpijskiej (na zaliczenie wymagane będzie osiągnięcie 60% poprawnych odpowiedzi w teście)
Recommended reading
Lipiec J., (1999) Filozofia olimpizmu. Warszawa
Lipoński W., (2000) Olimpizm dla każdego. Poznań
Tuszyński B., (2004) Polscy olimpijczycy XX wieku. 1924 – 2002. Warszawa
Zuchora K., Edukacja Olimpijska ku wspólnym wartościom. Fundacja Centrum Edukacji Olimpijskiej, Heliodor, Warszawa, 2006
Lipoński W., (1974) Sport – literatura – sztuka. Warszawa