SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fotografia IV - Fotografia dokumentalna i reportażowa |
Kod przedmiotu | 03.4-WP-PEDP-FDOK-L_pNadGen0EOGN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 60 | 4 | 36 | 2,4 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną z zakresu stosowania i wykonywania fotografii dokumentalnych oraz reportażowych. Ponadto istotnymi celami są rozbudzenie w studentach wrażliwości na piękno, nieokreśloność i ciągłą metamorfozę świata. Wprowadzenie pojęć estetyki dokumentu oraz reportażu. Zrozumienie i nabycie umiejętności świadomego wykorzystywania medium fotograficznego w zakresie sztuki dokumentu oraz reportażu. Umiejętność wykorzystania technik dokumentalnych i reportażowych w pracy animacyjnej i pedagogicznej. Przygotowanie prezentacji wykonanych prac fotograficznych z zakresu dokument, reportaż (wystawa, książka fotograficzna, pokaz).
Opanowanie w stopniu podstawowym technik rejestracji obrazu analogowego i cyfrowego. Podstawowa umiejętność obróbki materiałów fotograficznych (cyfrowych i bromosrebrowych) oraz przygotowanie prac do prezentacji.
Zapoznanie się z zarysem historii fotografii dokumentalnej i reportażowej. Sylwetki sławnych dokumentalistów oraz ich dokonania. Etyka pracy instruktora fotografii oraz etyka w pracy z człowiekiem jako tematem reportażu lub dokumentu. Wybór tematu fotograficznego -metody oraz techniki realizacji. Umiejętność pracy z ludźmi oraz praca nad obiektami przestrzennymi w ujęciu wyboru tematu fotograficznego. Nabycie umiejętności świadomego i swobodnego porozumiewania się językiem fotografii dokumentalnej). Fotografia architektury, perspektywa jej ugięcie i zmiana. Fotografia człowieka -portret dokumentalny. Kompozycja dokumentu fotograficznego, nadawanie wartości z pozoru nieistotnym rzeczom, poszukiwanie geometrii, światła, koloru, detalu. Praca nad uzyskaniem „negatywu idealnego”, specyfika cyfrowej oraz analogowej obróbki fotograficznej.
Realizacja zajęć w formie ćwiczeń poprzedzonych wykładami. Praca w studio, ciemni fotograficznej oraz w plenerze. Praca z grupą i w grupie nad realizacjami reportażowymi oraz dokumentalnymi. Praca indywidualna nad realizacją projektu dokumentalnego lub reportażu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Realizacja zadania indywidualnego 50%. Realizacja zadania grupowego 50%.
Ocena końcowa
Ocena ostateczna jest oceną z laboratoriów.
Jan Sunderland J., Estetyka i sztuka fotografii, Kraków 1979.
Anne H. Hoy A.H., Wielka księga fotografii, „National Geographic”, 2006.
Sławomir Sikora S., Fotografia między dokumentem a symbolem, „Świat Literacki” 2004.
Andre Rouille A., Fotografia: między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2009.
Biver S., Fuqua P., Hunter F., Światło w fotografii: magia i nauka, 2012.
Saj A., Format, Wrocław 2012.
Bączyk M., Krukowski K., Niewidzialna Mapa Wrocławia, Wrocław 2007.
Rydet Z., Mały człowiek, 2012.
Zajęcia prowadzone przy pomocy specjalistycznego, profesjonalnego sprzętu fotograficznego, oświetlenia studyjnego oraz w pomieszczeniach ciemniowych wyposażonych w sprzęt do wywoływania i obróbki materiałów fotograficznych.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 09:46)