SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to pedagogy - course description

General information
Course name Introduction to pedagogy
Course ID 05.0-WP-PEDP-WPED-W_pNadGenPPMOU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej; przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka; przekaz podstawowego języka opisu rozwoju i wychowania człowieka; przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych; rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady

Pedagogika jako nauka i jako refleksja nad wychowaniem. Pedagogika teoretyczna i praktyczna.  Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych. Kryteria klasyfikacji pojęć pedagogicznych. Różnice i podobieństwa znaczeniowe pojęć pedagogicznych. Struktura pedagogiki w Polsce i na świecie (wybrane ujęcia). Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki. Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi podejmującymi problematykę edukacji. Antropologiczne, ontologiczne, aksjologiczne i epistemologiczne podstawy edukacji Wyzwania współczesnej.  Pedagogiki z perspektywy antropologii, aksjologii i epistemologii. Edukacja w perspektywie wertykalnej. Edukacja w perspektywie horyzontalnej. Wartości i cele edukacji. Ambiwalencja i antynomia we współczesnej pedagogice. Pedagogika i antypedagogika. Pedagogika modernistyczna i postmodernistyczna. Całościowe ujęcie edukacji – dziesięciościan edukacji /procesy składowe współczesnej edukacji.

Ćwiczenia

Pedagogika jako nauka i refleksja filozoficzna. Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki. Fazy rozwoju współczesnej nauki o wychowaniu. Zasady myślenia i działania pedagogicznego. Wychowanie jako wywieranie pedagogicznego wpływu. Wychowanie w ramach nauki i teorii.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja,  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia

Test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  3. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
  5. Pilch T., red., Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 2000.
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
  7. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
  8. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  9. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

 

Further reading

 

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  3. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
  4. Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika, Kraków 2011.
  5. Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna, Kraków 2010.
  6. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
  7. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 16-05-2017 09:09)