SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory of culture and popularisation of culture - course description

General information
Course name Theory of culture and popularisation of culture
Course ID 14.7-WP-PEDP-TKA-W_pNadGen1JXO2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Bogdan Idzikowski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów specjalizacyjnych (metodyki animacji kultury, instytucji kultury, edukacji kulturalnej, wiedzy o kulturze popularnej). Zapoznaje studentów z wiodącymi teoriami kultury, wyposaża w pojęciowość z zakresu kultury symbolicznej i animacji kultury, ukazuje złożoność i wieloaspektowość kultury, zagrożenia i szanse rozwojowe współczesnej kultury.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykłady

Teorie kultury w różnym ujęciu dyscyplinowym: antropologicznym, socjologicznym, pedagogicznym, psychologicznym i filozoficznym. Szerokie i wąskie rozumienie kultury. Teorie wartości jako ramy strategii animacji kultury oraz strategii upowszechnienia kultury. Zagadnienie semiotyki w procesie społecznego komunikowania – tworzenia, przekazywania i odbierania treści kultury. Społeczne uczestnictwo w kulturze – jego uwarunkowania i korelaty. 

Ćwiczenia

Problematyka czasu wolnego i jego konteksty a modelowanie projektów animacyjnych. Transmisja wzorów kultury w relacjach międzygeneracyjnych, instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych, profesjonalnych i amatorskich. Kultura wysoka i niska, elitarna i popularna, uniwersalna i lokalna, kontrkultura, subkultury i kultura alternatywna. Problematyka potrzeb kulturalnych. Geneza animacji kultury: pedagogika humanistyczna, postmodernizm, pedagogika społeczna.

Teaching methods

Wykłady – metoda podająco-systematyzująca.

Ćwiczenia – metoda prezentacji wybranych zagadnień tematycznych w grupie ćwiczeniowej, metoda dyskusji z wykorzystaniem „dyskusji okrągłego stołu” i sądu inscenizowanego w grupie ćwiczeniowej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zakres wiadomości objętych treściami wykładu audytoryjnego wraz z treściami pochodzącymi z pracy własnej studenta będą sprawdzone testem jednokrotnego wyboru z progami punktowymi przy czym warunkiem uzyskania zaliczenia jest osiągnięcie minimalnej liczby punktów stanowiącej 60% możliwych do uzyskania w teście.

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach (50%) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego (50%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z egzaminu uzyskaną w teście z progami punktowymi.

Recommended reading

1.      Burszta W., Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

2.      Czerwiński M., Kultura i jej badanie, Wrocław 1985.

3.      Gajda J., Żardecki W., red., Dylematy animacji kulturalnej, Lublin 2001.

4.      Grad J., Karczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce: zmiany modelu, Poznań 1996.

5.      Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006..

6.      Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.

7.      Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 1982.

8.      Kłoskowska A.,red., Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: pojęcia i problemy kultury, Wrocław 1991 i następne.

9.      Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.

1.      Burszta W., Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

2.      Czerwiński M., Kultura i jej badanie, Wrocław 1985.

3.      Gajda J., Żardecki W., red., Dylematy animacji kulturalnej, Lublin 2001.

4.      Grad J., Karczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce: zmiany modelu, Poznań 1996.

5.      Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006..

6.      Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.

7.      Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 1982.

8.      Kłoskowska A.,red., Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: pojęcia i problemy kultury, Wrocław 1991 i następne.

9.      Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.

10.    Idzikowski B., Narkiewicz-Niedbalec E., (red.), Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000.

11.    Słowińska S., Idzikowski B., Olejarz M., Zadłużny M., Dulęba J., Inicjatywy i ludzie w kulturze lubuskiej. Nowe przestrzenie, Zielona Góra 2012 (www.inicjatywyiludzie.wpsnz.uz.zgora.pl/raport.pdf)

 

Further reading

brak

Notes


Modified by dr hab. Bogdan Idzikowski, prof. UZ (last modification: 11-05-2017 07:41)