SylabUZ
Course name | Theory of culture and popularisation of culture |
Course ID | 14.7-WP-PEDP-TKA-W_pNadGen1JXO2 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 5 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów specjalizacyjnych (metodyki animacji kultury, instytucji kultury, edukacji kulturalnej, wiedzy o kulturze popularnej). Zapoznaje studentów z wiodącymi teoriami kultury, wyposaża w pojęciowość z zakresu kultury symbolicznej i animacji kultury, ukazuje złożoność i wieloaspektowość kultury, zagrożenia i szanse rozwojowe współczesnej kultury.
Brak.
Wykłady
Teorie kultury w różnym ujęciu dyscyplinowym: antropologicznym, socjologicznym, pedagogicznym, psychologicznym i filozoficznym. Szerokie i wąskie rozumienie kultury. Teorie wartości jako ramy strategii animacji kultury oraz strategii upowszechnienia kultury. Zagadnienie semiotyki w procesie społecznego komunikowania – tworzenia, przekazywania i odbierania treści kultury. Społeczne uczestnictwo w kulturze – jego uwarunkowania i korelaty.
Ćwiczenia
Problematyka czasu wolnego i jego konteksty a modelowanie projektów animacyjnych. Transmisja wzorów kultury w relacjach międzygeneracyjnych, instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych, profesjonalnych i amatorskich. Kultura wysoka i niska, elitarna i popularna, uniwersalna i lokalna, kontrkultura, subkultury i kultura alternatywna. Problematyka potrzeb kulturalnych. Geneza animacji kultury: pedagogika humanistyczna, postmodernizm, pedagogika społeczna.
Wykłady – metoda podająco-systematyzująca.
Ćwiczenia – metoda prezentacji wybranych zagadnień tematycznych w grupie ćwiczeniowej, metoda dyskusji z wykorzystaniem „dyskusji okrągłego stołu” i sądu inscenizowanego w grupie ćwiczeniowej.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Zakres wiadomości objętych treściami wykładu audytoryjnego wraz z treściami pochodzącymi z pracy własnej studenta będą sprawdzone testem jednokrotnego wyboru z progami punktowymi przy czym warunkiem uzyskania zaliczenia jest osiągnięcie minimalnej liczby punktów stanowiącej 60% możliwych do uzyskania w teście.
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach (50%) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego (50%).
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z egzaminu uzyskaną w teście z progami punktowymi.
1. Burszta W., Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
2. Czerwiński M., Kultura i jej badanie, Wrocław 1985.
3. Gajda J., Żardecki W., red., Dylematy animacji kulturalnej, Lublin 2001.
4. Grad J., Karczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce: zmiany modelu, Poznań 1996.
5. Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006..
6. Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.
7. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 1982.
8. Kłoskowska A.,red., Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: pojęcia i problemy kultury, Wrocław 1991 i następne.
9. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.
1. Burszta W., Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
2. Czerwiński M., Kultura i jej badanie, Wrocław 1985.
3. Gajda J., Żardecki W., red., Dylematy animacji kulturalnej, Lublin 2001.
4. Grad J., Karczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce: zmiany modelu, Poznań 1996.
5. Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006..
6. Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.
7. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 1982.
8. Kłoskowska A.,red., Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: pojęcia i problemy kultury, Wrocław 1991 i następne.
9. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.
10. Idzikowski B., Narkiewicz-Niedbalec E., (red.), Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000.
11. Słowińska S., Idzikowski B., Olejarz M., Zadłużny M., Dulęba J., Inicjatywy i ludzie w kulturze lubuskiej. Nowe przestrzenie, Zielona Góra 2012 (www.inicjatywyiludzie.wpsnz.uz.zgora.pl/raport.pdf)
brak
Modified by dr hab. Bogdan Idzikowski, prof. UZ (last modification: 11-05-2017 07:41)