Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr
4
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy z zakresu problematyki małżeństwa i rodziny, zapoznanie z nowymi koncepcjami teoretycznymi jej dotyczącymi oraz społeczno-kulturowym tłem formowania związków dla niej alternatywnych. Dodatkowym celem jest zapoznanie z nowymi formami życia małżeńsko-rodzinnego oraz przygotowanie studentów do ich rozpoznawania i diagnozy.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Małżeństwo i rodzina w ponowoczesnym świecie. Czynniki przemian życia małżeńsko-rodzinnego.
Sytuacja współczesnej rodziny polskiej – czy kryzys rodziny? Analiza zmian demograficznych.
Role małżeńsko – rodzinne. Wzory dzietności. Nowe ojcostwo i nowe macierzyństwo.
Relacje małżeńskie w różnych fazach cyklu życia rodziny.
Władza w rodzinie, konflikty małżeńskie, procesy komunikacji.
Preferowane modele małżeństw. Powinności rodzinne kobiet i mężczyzn.
Samotne rodzicielstwo z przymusu i wyboru. Nowe formy życia rodzinnego: poligamia małżeńska, swingers, LAT, DINKs, monogamia nomadyczna i rodzinne patchworki.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Efekty kształcenia będą weryfikowane w formie pisemnej. Test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą do przedmiotu.
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z testu.
Literatura podstawowa
Duch-Krzystoszek D., Kto rządzi w rodzinie: socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Warszawa 2007.
Jabłoński D., Kurtz H., Ostasz L., Gdy kobieta ma kilku mężów: Rzecz o poliandrii, Olsztyn 2009.
Kwak A., Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.
Łaciak B., Obyczajowość polska czasu transformacji, Warszawa 2005.
Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002.
Strategie i system: Polacy w obliczu zmiany społecznej, red. A. Giza-Poleszczuk, M. Marody, A. Rychard, Warszawa 2000.
Szlendak T., Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet: mity, realia perspektywy, Warszawa 2004.
Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1976.
Warzywoda-Kruszyńska W., Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim, Łódź 2004.
Literatura uzupełniająca
Brian W., Stacey S., Carl W., Marriages, families and intimate relationships: A practical Introductions (2nd Edition), Pearson, Boston 2008.
Hochschild A.R., Machung A., The Second Shift, Penguin Books, New York 2003.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez dr Joanna Frątczak-Müller (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 11:17)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.