SylabUZ

Generate PDF for this page

Jakość życia, jakość szkoły - course description

General information
Course name Jakość życia, jakość szkoły
Course ID 05.0-WP-PEDP-JZJS-W_pNadGenXKSYA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr Magdalena Zapotoczna
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą jakości życia i jakości pracy szkoły oraz ich wzajemnych związków. Przygotowanie studentów do tworzenia koncepcji edukacji przyjaznej wychowankom.

Prerequisites

Uzyskanie zaliczeń z przedmiotów wstęp do pedagogiki, wprowadzenie do psychologii, wprowadzenie do socjologii.

Scope

Kwalitologia jako interdyscyplinarna dziedzina wiedzy zajmująca się zagadnieniami jakości. Problem jakości w różnych ujęciach. Obiektywne i subiektywne wyznaczniki jakości życia. Jakość szkoły i jej wskaźniki. Modele efektywnej szkoły. Zarządzanie jakością na poziomie makro i mikro. Kultura szkoły (tworzenie, wskaźniki, sposoby badania). Program jawny i ukryty szkoły. Wspieranie uczniów w rozwoju i sposoby motywowania do pracy. 

Teaching methods

Metody asymilacji wiedzy: dyskusja, poganka, prezentacja multimedialna/ poster/ portfolio. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów). 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładów jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub grupowo projektu - koncepcji "szkoły marzeń" - jakość życia i jakość szkoły jako jedność (50% ogólnej oceny). 

Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z wykładów 

Recommended reading

1. Bonstingl J. J., Szkoły jakości. Wprowadzenie do Tolat Quality Management w edukacji, CODN, Warszawa 1995. 

2. Jakość życia i jakość szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010. 

3. Bańka A., Jakość życia w psychologicznych koncepcjach człowieka i pracy, [w:]: Psychologiczne i pedagogiczne wymiary jakości życia, red. A. Bańka, R. Derbis, Gemini, Poznań-Częstochowa 1994.

4. Zapewnianie jakości w edukacji: ewaluacja szkół w Europie - polityka i stosowane rozwiązania, Raport Eurydice, FRSE, Warszawa 2015. 

5. Edukacja: równość czy jakość?, red. J. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. 

6. Edukacja: jakość czy równość?, red. J. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. 

7. Szempruch J., The school and the teacher in the period of change, Impuls, Kraków 2010.

8. Szymański M.J., Nowosad I., Polish Education at the Time of Changes, Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Pedagogiczna im. KEN, Zielona Góra 2006.

9. Adrjan B., Kultura szkoły: w poszukiwaniu nieuchwytnego, Kraków 2011.

10. Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, red. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R.,Kraków 2010. 

11. Gawor A., Głębocka A., Jakość życia współczesnego człowieka, Kraków 2008. 

12. Kolman R., Kwalitologia: wiedza o różnych dziedzinach jakości, Warszawa 2009. 

13. Polak K., Kultura szkoły: od relacji społecznych do języka uczniowskiego, Kraków 2007. 

14. D. Tuohy, Dusza szkoły, Warszawa 2002. 

Further reading

1. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006. 

2. Dudzikowa M., Pomyśl siebie... Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007. 

3. Dudzikowa M., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011. 

4. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003. 

5. Senge P. M., Piąta dyscyplina: teoria i praktyka organizacji uczących się, Kraków 2004. 

Notes


Modified by dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (last modification: 30-05-2017 20:57)