SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wychowanie w różnych religiach i kulturach |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-REL-W _pNadGenA4RF6 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami wychowawczo-religijnymi starożytności greckiej. Kryterium prawdziwości religii jako czynnik wychowawczy ze stanowiska religioznawstwa naukowego. Przedstawienie elementarnych założeń doktrynalnych, oraz religijno - pedagogicznych monoteizmu (judaizmu, islamu, chrześcijaństwa). Uzasadnienie wpływu filozofii i religii na model wychowania, małżeństwa i rodziny. Aktywność wychowawcza religii monoteistycznych w konfrontacji ze współczesnym prozelityzmem: islamu (prześladowania chrześcijan), oraz aktywnością sekt. Relacja odkryć naukowych do zjawisk porządku nadprzyrodzonego-kontekst poznawczy i jego wpływ na wychowanie w XXI w. (nauka a tłumaczenie tychże zjawisk - wybrane przykłady).
brak
Filozoficzne i religijne konteksty wychowawcze starożytności greckiej. Kryteria prawdziwości chrześcijaństwa ze stanowiska religioznawstwa jako nauki. Wybrane religie świata w zarysie i ich oddziaływanie pedagogizujące z punktu widzenia religii monoteistycznych. Religie kulturowo-wychowawczymi organizacjami, wspólnotami, z ich doktryną i kultem. Religijne wychowanie instytucjonalne na przykładzie szkół katolickich (także wyższych) w Polsce i na świecie. Wychowawcze znaczenie beatyfikacji i kanonizacji. Proedukacyjne organizacje religijne (polska RSK, watykańska KWK, międzynarodowa OIEC). Cele wychowawcze duszpasterstwa akademickiego, a współczesne filozoficzne koncepcje małżeństwa i rodziny. Globalne problemy wychowania międzykulturowego a religia upolityczniona (dżihad, terroryzm), oraz masowe ruchy migracyjne. Wybrane aspekty trwałości, zmiany i kontestacji wychowawczo - kulturowej. „Wiara i rozum” (Fides et Ratio), religia i nauka jako dopełniające się modele poznawcze. Znaczenie odkryć naukowych dla wychowania religijnego (wybrane przykłady).
wykład, wykład konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia przedmiotu: warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny na podstawie merytorycznego udziału w dyskusji (50% poprawnych odpowiedzi), a także odpowiedzi końcowej-semestralnej (50% poprawnych odpowiedzi). Pytania mają charakter teoretyczny (analiza indukcyjna i dedukcyjna oraz synteza tekstu źródłowego) oraz praktyczny (zastosowanie o charakterze praktyczno-społecznym).
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w trakcie semestru i na jego zakończenie.
1. Religia w świecie współczesnym, Studia religiologiczne, Zarys problematyki religiologicznej, [red.: H. Zimoń], tom 1, Wyd. 1, Towarzystwo Naukowe katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1991.
2. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, W przekładzie z języków oryginalnych, Biblia Tysiąclecia, [red.: A. Jankowski, L. Stachowiak, K. Romaniuk], Wyd. 4, Wydawnictwo Pallotinum, Poznań-Warszawa 1994.
3. R. Małachowski, Działalność wychowawcza księdza Aleksandra Zienkiewicza na Kresach Wschodnich Rzeczypospolitej i Dolnym Śląsku, Wyd. 1, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.
4. R. Małachowski, Średnie szkolnictwo katolickie w Polsce i wybranych państwach europejskich (lata 1945-2000), Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.
1.. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość: rozmowy na przełomie tysiącleci, [red.: B. Poźniak], Kraków 2005 (wybrane fragmenty).
2. Kultura, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, [red.: M. A. M. Krąpiec], t. 6, Lublin 2005.
3. R. Małachowski, Pedagogika religijna i jej konteksty: bibliografia (lata 1989-2004), Warszawa-Zielona Góra 2006.
4. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii: filozofia starożytna i średniowieczna, t. 6, Warszawa 1981
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 11:17)