SylabUZ

Generate PDF for this page

Film Studies - course description

General information
Course name Film Studies
Course ID 03.6-WP-PEDP-WOF-W_pNadGenZVHZ0
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Kostecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie wiedzy z zakresu teorii i historii filmu. Opanowanie umiejętności analizy utworów filmowych oraz oceny ich wartości.

Prerequisites

brak

Scope

Historia kinematografii, w Europie i USA. Społeczne Funkcje filmu. Przemoc na ekranie. Ekspresjonizm niemiecki, czarny film amerykański, lata 70 – te i kino Q. Tarantino. Społeczne przyczyny przemocy a sceny agresji w mediach. Kino dźwiękowe. Dźwięk – zmiany języka filmowego. Funkcje muzyki filmowej. Filmy muzyczne. Technika jako problem estetyczny – dźwięk, kolor, panorama, cyfryzacja,3D  Montaż. Kino Eisensteina i Griffith’a – pionierskie zastosowanie montażu. Rodzaje montażu. Montaż w filmie współczesnym. Realizm w filmie. Realizm jako kategoria estetyczna – cechy. Realizm poetycki, neorealizm, angielskie kino społecznie zaangażowane, amerykańskie kino kontestujące. Gatunki filmowe. Rozwój kina – gatunki czyste, pogranicza różnych gatunków. Styl w filmie a gatunek. Twórcy kina. Reżyser, scenarzysta, operator, aktor, producent. Problem autora w kinie. Historia i współczesność kina polskiego

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny i konwersatoryjny,  ilustrowane fragmentami filmów fabularnych oraz dokumentalnych.

Ćwiczenia – prezentacje poszczególnych tematów, praca z materiałem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem egzaminu pisemnego z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywność na zajęciach (20%), ocena prezentacji (40%), kolokwium (20%), frekwencja (20%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

1.      Błędowska M., red., Kino niezależne w Polsce 1989-2007, Warszawa 2009.

2.      Duś Z., Podstawy montażu filmowego, Katowice 2002.

3.      Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, Warszawa 2009.

4.      Hendrykowski M., Leksykon gatunków filmowych, Poznań-Wrocław 2001.

5.      Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.

6.      Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Kraków 2006

7.      Kałużyński Z., Perły kina: leksykon na XXI wiek, Michałów-Grabina 2005.

8.      Kuźniak H., Analiza strukturalna i treściowa obrazu filmowego, Łódź 1995.

9.      Michalski A., Kino operatorów, Bydgoszcz 1995.

10.   Płażewski J., Historia filmu 1895-2000, Warszawa 2000.

Further reading

brak

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 05-05-2017 09:46)