SylabUZ
Course name | Film Studies |
Course ID | 03.6-WP-PEDP-WOF-W_pNadGenZVHZ0 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zdobycie wiedzy z zakresu teorii i historii filmu. Opanowanie umiejętności analizy utworów filmowych oraz oceny ich wartości.
brak
Historia kinematografii, w Europie i USA. Społeczne Funkcje filmu. Przemoc na ekranie. Ekspresjonizm niemiecki, czarny film amerykański, lata 70 – te i kino Q. Tarantino. Społeczne przyczyny przemocy a sceny agresji w mediach. Kino dźwiękowe. Dźwięk – zmiany języka filmowego. Funkcje muzyki filmowej. Filmy muzyczne. Technika jako problem estetyczny – dźwięk, kolor, panorama, cyfryzacja,3D Montaż. Kino Eisensteina i Griffith’a – pionierskie zastosowanie montażu. Rodzaje montażu. Montaż w filmie współczesnym. Realizm w filmie. Realizm jako kategoria estetyczna – cechy. Realizm poetycki, neorealizm, angielskie kino społecznie zaangażowane, amerykańskie kino kontestujące. Gatunki filmowe. Rozwój kina – gatunki czyste, pogranicza różnych gatunków. Styl w filmie a gatunek. Twórcy kina. Reżyser, scenarzysta, operator, aktor, producent. Problem autora w kinie. Historia i współczesność kina polskiego
Wykłady – wykład konwencjonalny i konwersatoryjny, ilustrowane fragmentami filmów fabularnych oraz dokumentalnych.
Ćwiczenia – prezentacje poszczególnych tematów, praca z materiałem źródłowym.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem egzaminu pisemnego z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywność na zajęciach (20%), ocena prezentacji (40%), kolokwium (20%), frekwencja (20%).
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
1. Błędowska M., red., Kino niezależne w Polsce 1989-2007, Warszawa 2009.
2. Duś Z., Podstawy montażu filmowego, Katowice 2002.
3. Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, Warszawa 2009.
4. Hendrykowski M., Leksykon gatunków filmowych, Poznań-Wrocław 2001.
5. Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.
6. Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Kraków 2006
7. Kałużyński Z., Perły kina: leksykon na XXI wiek, Michałów-Grabina 2005.
8. Kuźniak H., Analiza strukturalna i treściowa obrazu filmowego, Łódź 1995.
9. Michalski A., Kino operatorów, Bydgoszcz 1995.
10. Płażewski J., Historia filmu 1895-2000, Warszawa 2000.
brak
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 05-05-2017 09:46)