SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary trends in organisation and management of educational institutions - course description

General information
Course name Contemporary trends in organisation and management of educational institutions
Course ID 05.0-WP-PEDP-WTO-W_pNadGenDXKPD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Klaudia Pietrań
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu planowania, organizowania, zarządzania i ewaluacji placówki edukacyjnej. Uświadomienie studentom możliwości i ograniczeń w organizowaniu i kierowaniu placówką edukacyjną. 

Prerequisites

Wiedza z zakresu przedmiotów: podstawy dydaktyki ogólnej, współczesne teorie wychowania, doktryny pedagogiczne.

Scope

  • Zmiana paradygmatu w rozwoju szkolnictwa
  • Zmiana odgórna i oddolna – próba bilansu
  • Integralny model troski o jakość edukacji (input – proces – output – kontekst)
  • Zarządzanie zmianą w zmiennym otoczeniu
  • Prace nad programem jako nadrzędzie doskonalenia jakości pracy placówki edukacyjnej
  • Ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna i jej znaczenie (poziom krajowy i regionalny)
  • Monitoring oświatowy (pojęcie, rola, znaczenie)
  • Modele efektywnej szkoły / placówki edukacyjnej

Teaching methods

Wykład konwencjonalny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z pisemnego lub ustnego kolokwium.

Ocena końcowa przedmiotu jest oceną z wykładu.

Recommended reading

  • Bardziejewska M., Kultura organizacyjna szkoły, „Forum Oświatowe” 2004, nr 2.
  • Błaszczyk K., Szkoła wobec zmian (1999 – 2003), Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007.
  • Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania. Wyd. CODN, Warszawa 2004.
  • Elsner D., Doskonalenie kierowania placówką oświatową, MENTOR, Chorzów 1999.
  • Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Warszawa 2006.
  • Kwiatkowski S, Michalak J., (red.) Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010.
  • Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.
  • Michalak J. Przywództwo w szkole, Kraków, Impuls 2007.
  • Morgan G., Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1997.
  • Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły, IBE, Warszawa 2003.
  • Nowosad I., Mortag I., Ondrakova J. (red.), Jakość życia i jakość szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogorskiego, Zielona Góra 2011.
  • Pachociński R., Oświata w XXI wieku. Kierunki przeobrażeń, IBE, Warszawa 1999.
  • Potulicka E. (red.), Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, Wyd. Eruditus, Poznań 2001.
  • Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa 2008.
  • Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę. Studia z zakresu polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Impuls, Kraków 1998.
  • Szymański M.J., Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, WN AP, Kraków 2001.
  • Wybrane międzynarodowe raporty edukacyjne.

Further reading

  • Bruner J., Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska–Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.
  • Clifford H. E., Dyscyplina i kierowanie klasą, przekł. E. Filipiak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Dudzikowa M. i. in. Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Impuls, Kraków 2011.
  • Myers D. G., Psychologia społeczna, Wyd. Zysk i S – ka, Poznań 2003.
  • Potulicka E., Rytkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2010.
  • Senge P. M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktykach organizacji uczących się, przeł. H. Korolewska – Mróz, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN,  Warszawa 2002.
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (last modification: 02-06-2017 10:47)