SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-FPP-C_pNadGenZ6LCM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi filozoficznymi koncepcjami ontologicznymi, epistemologicznymi i antropologicznymi będącymi teoretycznymi podstawami refleksji i działalności pedagogicznej.
Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
Powiązania edukacji z filozofią, uwarunkowania, inspiracje. Podstawowe nurty filozoficzne a edukacja: idealizm a edukacja, realizm w edukacji, realizm teistyczny a edukacja, naturalizm a edukacja, pragmatyzm a edukacja, egzystencjalizm a edukacja, ideologia a edukacja, liberalizm a edukacja, konserwatyzm a edukacja, utopizm a edukacja, marksizm a edukacja, totalitaryzm w edukacji.
Prezentacja multimedialna, praca z książką, dyskusja seminaryjna, praca z dokumentem źródłowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach.
Ocena końcowa
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć (prezentacja, ocena grupy, ocena wykładowcy).
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
1. Bagienni J., Fosl P.S., Przybornik filozofa: kompendium metod i pojęć filozoficznych, Warszawa 2010.
2. Szołtysek A.E., Filozofia wychowania, Toruń 1998.
3. Encyklopedia filozofii wychowania, red. S. Jedynak, J. Kojkoł, Bydgoszcz 2009.
4. Sałaciński L., Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela: złudzenia transmisji wartości, Zielona Góra 2010.
5. Głażewski M., Dystopia, Zielona Góra 2010.
6. Gaarder J., Świat Zofii: cudowna podróż w głąb historii filozofii, Warszawa 1995.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2017 18:59)