SylabUZ

Generate PDF for this page

Family pedagogy - course description

General information
Course name Family pedagogy
Course ID 05.9-WP-PEDP-PRODP-C_pNadGenWKVW0
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Janion
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Elżbieta Turska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest nabycie pedagogicznej wiedzy na temat rodziny, (jej struktury, specyfiki oraz współczesnych dla niej zagrożeń) oraz zrozumienie znaczenia i istoty wychowawczego i opiekuńczego funkcjonowania rodziny

Prerequisites

Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, psychologia rozwoju.

Scope

1) Wprowadzenie w problematykę rodziny. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin. 2) Rodzina a rozwój dziecka. Znaczenie rodziny w życiu dziecka. Rola więzi emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Przeobrażenia więzi emocjonalnych w rodzinie. Zaburzenia więzi emocjonalnych w rodzinie – przyczyny i skutki. 3) Rodzinne uwarunkowania startu edukacyjnego i społecznego dzieci i młodzieży. Rodzina a start oświatowy i osiągnięcia szkolne dzieci i młodzieży. Rodzina a orientacje życiowe młodzieży. 4) Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Nowa sytuacja rodziny i zachodzące w niej zmiany. Fazy przystosowania się rodziców (rodziny), do nowej sytuacji. Sytuacja i reakcje rodzeństwa. 5) Rodzina niepełna i jej specyfika. Przyczyny niepełnej struktury rodzin. Problemy samotnego rodzicielstwa. Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. 6) Rodzina zrekonstruowana. Znaczenie rodziców naturalnych. Specyfika roli ojczyma i macochy. Najczęstsze problemy rodzin zrekonstruowanych. Sytuacja dzieci w rodzinie. 7) Rodzina współczesna i jej przemiany. Zagrożenia współczesnej rodziny. 8) Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców. Pozytywne i negatywne postawy rodzicielskie oraz ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Pozycja dziecka w rodzinie i jej wyznaczniki. 9) Błędy wychowawcze. Wychowanie skuteczne, nieskuteczne i błędne. Źródła błędnych zachowań rodziców Skutki błędów wychowawczych. Kategorie błędów wychowawczych. 10) Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej. Dziecko żyjące w biedzie. Dziecko osamotnione. Dziecko bite i wykorzystywane. Dziecko w rodzinie alkoholowej. Dziecko telewizyjne i komputerowe. 11) Relacje rodzina – szkoła. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Powinności rodziców i nauczycieli w procesie edukacji. Syntonia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Przyczyny niedomogów współdziałania rodziny i szkoły. Kształtowanie świadomości wychowawczej rodziców. Formy kształtowania kultury pedagogicznej rodziców. 12) Obszary i możliwości pedagogicznego i socjalnego wspomagania współczesnej rodziny polskiej.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin z wykładów.

Ćwiczenia
Ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy studenta na zajęciach (aktywność), przygotowanej prezentacji multimedialnej oraz kolokwium / pracy pisemnej.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  1. Cudak H., Szkice z badań nad rodziną, Kielce 1995.
  2. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Białystok 2000.
  3. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń 2005.
  4. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania, Elbląg 2004.
  5. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Biernat T., Przeperski J., Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin. Toruń 2015.
  2. Dyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Lublin 2002.
  3. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra 2009.
  4. Janke A.W. (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku, Toruń 2004.
  5. Janion E., Rodzina dziecka przewlekle chorego. W: Słownik. Kompendium wiedzy nauczyciela i rodzica. K.Zajdel, M.Prokosz (red.), Toruń 2014.
  6. Tyszkowa M. (red.), Rodzina a rozwój jednostki, Poznań 1990.
  7. Kwartalnik „Pedagogika Rodziny”.
  8. Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007 .
  9. Psychologia rodziny. I.Janicka, H.Liberska (red.). Warszawa, 2014.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 11-05-2017 11:14)