SylabUZ

Generate PDF for this page

Problems of care and education in institutions - course description

General information
Course name Problems of care and education in institutions
Course ID 05.0-WP-PEDP-POWI-C_pNadGenPA9JW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Maria Fudali
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Krzysztof Zajdel
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie wiedzy o elementach organizacyjnych i funkcjonalnych placówek opieki całkowitej oraz instytucji wspierających dziecko i rodzinę w środowisku lokalnym, poznanie trudności związanych z organizacją procesu opieki i wychowania w instytucjach.

Prerequisites

Znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych, wiedza z pedagogiki opiekuńczej i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Scope

Wykłady

Prawne uregulowania opieki kompensacyjnej – regulacje opieki kompensacyjnej w prawie polskim, zmiana struktury i usytuowania placówek opiekuńczo-wychowawczych po 1998 roku, zmiany wprowadzone ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.  Proces usamodzielniania wychowanków instytucjonalnej pieczy zastępczej. Utrudnienia w przygotowaniu wychowanków do samodzielnego życia, pełnienia ról rodzinnych i zawodowych. Nieefektywny model placówki opiekuńczo-wychowawczej – wady obiektywne i subiektywne, wady organizacyjne i psychologiczne opieki instytucjonalnej. Problemy związane z organizacją nauki własnej w placówce, problemy związane z organizacją czasu wolnego w placówkach opieki całkowitej. Zaburzenia rozwoju i zachowania wychowanków pieczy zastępczej - zaburzenia w stanie zdrowia i rozwoju, zaburzenia sfery emocjonalnej, trudności i niepowodzenia szkolne, zaburzenie relacji z rówieśnikami, nieakceptowane formy zachowań, przyczyny zaburzeń. Stany psychoemocjonalne utrudniające społeczne przystosowanie wychowankom instytucji opieki całkowitej – poczucie inności, poczucie tymczasowości, poczucie osamotnienia, źródła przeżywanych stanów. Możliwości ograniczania i kompensowania ujemnych stron opieki instytucjonalnej. Walory opieki instytucjonalnej. Praca z rodzinami wychowanków instytucjonalnej pieczy zastępczej – podstawy pracy z rodziną wynikające z nauki o więzi, cele i etapy pracy z rodziną wychowanka, formy i metody pracy z rodziną, przykłady programów realizowanych w placówkach.

Ćwiczenia

Rodzinne formy opieki zastępczej – rodzinny dom dziecka i wioska dziecięca, wartości rodzinnych form opieki zastępczej, specyficzne problemy w instytucjach o charakterze rodzinnym. Instytucjonalna piecza zastępcza – placówki interwencyjne, socjalizacyjne i wielofunkcyjne. Specyficzne problemy w pracy placówki interwencyjnej – wizytowanie Pogotowia Opiekuńczego w Zielonej Górze. Specyficzne problemy w pracy placówki socjalizacyjnej – wyjazd do Domu Dziecka w Kożuchowie (lub Świebodzinie). Problemy w organizacji procesu opieki i wychowania w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym. Problemy w organizacji procesu opieki i wychowania w placówkach wsparcia dziennego (świetlica, ognisko wychowawcze, bursa). Trudności w organizacji procesu opieki i wychowania w instytucji opieki częściowej – wizytowanie bursy w Zielonej Górze. Działalność instytucji wsparcia w środowisku lokalnym – wizytowanie Domu Dziennego Pobytu w  Zielonej Górze. Działalność instytucji wsparcia w środowisku lokalnym – wizytowanie Centrum Usług Opiekuńczych w Zielonej Górze. Dom Samotnej Matki przy Komitecie Ochrony Praw Dziecka – wizytowanie placówki. Organizacja procesu opieki i wychowania w szkole.

Teaching methods

Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.    

Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym, prezentacja problematyki przez studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie wykładów jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz test obejmujący problematykę wykładów i ćwiczeń.

Ćwiczenia

Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach z progami punktowymi. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi.

Ocena końcowa

Średnia ocen uzyskanych z wykładów oraz ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Aktualne akty prawne dotyczące placówek opiekuńczo-wychowawczych w systemie Edukacji Narodowej oraz Pomocy Społecznej.
  2. Badora S., Marzec D., red., System opieki kompensacyjnej w Zjednoczonej Europie, Kraków 2002.
  3. Brągiel J., Badora S., red., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
  4. Dąbrowski Z., red., Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka, Olsztyn 1997.
  5. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009.
  6. Kamińska U., Wychowawcza i edukacyjna rola domu dziecka w Polsce, Warszawa 2010.
  7. Kolankiewicz M., red., Zagrożone dzieciństwo: rodzinne i instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998.
  8. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Andrzejewski M., Domy na piasku: domy dziecka – od opieki nad dzieckiem do wsparcia rodziny, Poznań 2007.
  2. Biedroń M., Prokosz M., red., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001.
  3. Borowski R. Wysocki D., Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Płock 2001.
  4. Heine M., Gajewska G., red., Sieroctwo społeczne i jego kompensacja, Zielona Góra 1999.
  5. Kamińska U., Zranione dzieciństwo: wychowankowie domu dziecka mówią, Katowice 2000
  6. Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000
  7. Łopatkowa M., Samotność dziecka, Warszawa, 1983.
  8. Maciaszkowa J., Z teorii i praktyki pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 1991.
  9. Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym: teoria i praktyka, Toruń 2006.
  10. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 06-05-2017 19:20)