SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogical diagnosis - course description

General information
Course name Pedagogical diagnosis
Course ID 05.5-WP-PEDD-DP-C_pNadGenJ0FIO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Janion
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i poprawnego przeprowadzania badań służących diagnozie pedagogicznej.

Prerequisites

Wstęp do pedagogiki, teoria wychowania, pedagogika rodziny, pedagogika opiekuńcza, psychologia ogólna, psychologia rozwoju, metody i techniki badań pedagogicznych.

Scope

Wykłady

Poznawcze podstawy diagnozy. Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego. Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. Szczegółowe aspekty diagnozy pedagogicznej. Specyfika diagnozy pedagogicznej na tle innych diagnoz, etapy diagnozy pedagogicznej i funkcje. Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. Kontakt diagnostyczny. Cechy kontaktu diagnostycznego. Podstawowe wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego. Techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego. Opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go.

Ćwiczenia

Systematyka rodzajów cech diagnozowanych przedmiotów. Znaczenie cech dla stawianych diagnoz.

Podstawowe środowiska wychowawcze i ich charakterystyka. Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie. Diagnoza potrzeb dziecka i poziomu ich zaspokojenia w rodzinie. Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji dziecka w szkole. Diagnoza gotowości szkolnej dziecka. Diagnoza sytuacji społecznej w klasie szkolnej. Diagnoza zachowania się dziecka w szkole. Wzory narzędzi diagnostycznych.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny, prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, inscenizacja, praca indywidualna, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie wykładów: egzamin z progami punktowymi z wykładów.

Ćwiczenia

Zaliczenie z ćwiczeń:  ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy studenta na zajęciach (aktywność), realizacji prac zaliczeniowych oraz kolokwium.

Ocena końcowa

Ocena końcowa:  jest to średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i egzaminu z wykładów.

Recommended reading

  1. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.
  2. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
  3. Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013.

Further reading

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  3. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Gdańsk 1998.
  4. Skulicz D., Diagnozowanie pedagogiczne, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.
  5. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Notes


Modified by dr Ewa Janion (last modification: 08-05-2017 15:56)