SylabUZ

Generate PDF for this page

Work with a disabled child - course description

General information
Course name Work with a disabled child
Course ID 05.6-WP-PEDP-PZDN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie swoistych cech dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Omówienie sytuacji szkolnej dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Przedstawienie założeń wybranych metod pod kątem pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Ukazanie możliwości wykorzystania metod w praktyce. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w środowisku szkolnym i lokalnym oraz konieczność pomocy w ich rozwiązywaniu. 

Prerequisites

Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, dydaktyki ogólnej oraz terapii pedagogicznej.

Scope

Wykłady

Wybrane aspekty edukacji i społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych (system kształcenia dzieci niepełnosprawnych w Polsce, formy społecznej integracji, przejawy integracji dziecka z rówieśnikami, bariery społecznej integracji). Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z wybranymi rodzajami niepełnosprawności w roli ucznia i kolegi (pojęcie i klasyfikacja dzieci niepełnosprawnych, charakterystyka specyficznych właściwości dzieci niepełnosprawnych). Zasady pracy z dziećmi niepełnosprawnymi: rehabilitacja, rewalidacja, strefa aktualnego i najbliższego rozwoju, bliskie i dalekie cele pracy rewalidacyjnej. Wspomaganie rodziców dzieci niepełnosprawnych: sytuacja rodziców wychowujących niepełnosprawne dzieci, formy wspomagania rodzin.

Ćwiczenia 

Charakterystyka trudności rozwojowych dzieci niepełnosprawnych ruchowo, niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, przewlekle chorych, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących, ze spektum autyzmu. Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborn. Metody relaksacyjne: technika relaksacji według Jacobsona, według Winterberga, według Polender. Metoda ośrodków pracy oraz metoda stacyjna. Metoda P. Denisona. Metoda dobrego startu. Uczenie się we współpracy. Metoda żywiołów. Pedagogika zabawy w pracy z niepełnosprawnymi dziećmi. .

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Laboratoria – metoda projektu, praca w grupach, metoda ćwiczeń. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie (zal.). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% punktów przewidzianych testem.

Laboratoria

Zaliczenie laboratorium: (1) realizacja projektu zaliczeniowego, tj. zreferowanie założeń wybranej metody, przygotowanie odpowiednich środków dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć praktycznych (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) rzetelność analizy problematyki, b) komunikatywność przekazu, c) środki dydaktyczne, c) atrakcyjność zajęć praktycznych d) poprawność metodyczna. Ocena za projekt stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, (2) test wiedzy dotyczącej znajomości swoistych cech dzieci niepełnosprawnych oraz omówionych na zajęciach metod. Kryteria oceny: ocena niedostateczna – 0-59% odpowiedzi, dostateczna 60-67% odpowiedzi, ocena dostateczna plus 68-75% odpowiedzi, dobra 76-83% odpowiedzi, ocena dobra plus 84-91% odpowiedzi, bardzo dobra 92-100% odpowiedzi.

Ocena końcowa

Ocena końcowa: uzyskanie zaliczenia z wykładu oraz średnia arytmetyczna ocen uzyskanych na laboratoriach.

Recommended reading

  1. Dykcik W., Szychowiak B., red., Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej: przewodnik metodyczny, Poznań 2001

  2. Kowalik S., red., Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, Warszawa 2011.

  3. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010

  4. Maciarz A., red., Z teorii i badań społecznej integracji, Kraków 1999.

  5. Obuchowska I., red., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1995.

Further reading

 

  1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozowju dziecka, Warszawa 1992. 

  2. Doroszewska J. Pedagogika specjalna, Wrocław-Warszawa 1989.

  3. Dzionek E, Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M., Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010. 

  4. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.

  5. Lovaas O.I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.

  6. Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Kraków 2008.

   

 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 09-05-2017 18:32)