SylabUZ

Generate PDF for this page

Resocialization Pedagogy - course description

General information
Course name Resocialization Pedagogy
Course ID 05.6-WP-PEDP-PRES-W_pNadGenRZUDX
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialisation
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Doliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie z obszarem tematycznym pedagogiki resocjalizacyjnej, wskazaniem kluczowych trendów i kierunków we współczesnej resocjalizacji. Z uwagi na wprowadzający charakter przedmiotu, kierunkujący zainteresowania słuchaczy celem jest uświadomienie studentom różnych problemów resocjalizacyjnych, którymi będą zajmować się podczas studiów w obrębie specjalistycznych przedmiotów.

 

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady

Teoretyczne konteksty pedagogiki resocjalizacyjnej. Norma w kontekście granic zachowań wyznaczająca wymiar patologii zachowania. Zaburzenia w zachowaniu – niedostosowanie społeczne – przestępczość. Kryzysy rozwojowe jako czynnik sprzyjający zaburzeniom zachowania. Dorastanie społeczne a zachowania dewiacyjne młodzieży. Transmisja wzorów rodzinnych w genezie zaburzonych zachowań. Pedagog resocjalizacyjny – model wzorzec.

Ćwiczenia

Ewolucja zaburzeń w zachowaniu w kierunku przestępczości. Placówki resocjalizacyjne. Projektowanie systemów resocjalizacji. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Problem diagnozy resocjalizacyjnej (efektywność resocjalizacji, diagnoza atmosfery społecznej instytucji resocjalizującej). Problem drugiego życia w placówkach resocjalizacyjnych. Metaumiejetności i umiejętności specjalne pedagoga resocjalizacyjnego. Dynamika grupy o zaburzonych zachowaniach. Role społeczne w strukturze grupy resocjalizacyjnej.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – metoda sytuacyjna, dyskusja, praca grupowa, gry dydaktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin – test zawierający pytania problemowe, w których trzeba wskazać poprawne definicje, rozwiązania problemu. Maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania w teście to 100 pkt. Kryteria oceny przedstawiają się następująco 0-60 pkt. – ocena niedostateczna, 61-70 pkt. ocena dostateczna, 71-85 pkt. ocena dobra, 86-100 pkt. ocena bardzo dobra (oceny połówkowe, np. db plus uzyskuje się po przekroczeniu połowy przedziału punktowego pomiędzy ocenami cząstkowymi).

Ćwiczenia

Zaliczenie na ocenę – przygotowanie w formie pracy pisemnej koncepcji rozwiązania dylematów resocjalizacyjnych z wykorzystaniem podejmowanych w trakcie zajęć prób interpretacji i konceptualizacji zjawisk. Praca powinna zawierać następujące części: przedstawienie problemu, dyskusja z istniejącymi rozwiązaniami, wskazanie dylematów, szans i zagrożeń, sformułowanie propozycji rozstrzygnięć ze wskazaniem argumentacji.

Ocena końcowa

Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładów).

Recommended reading

  1. Doliński A., Zachowania młodzieży w sytuacjach społecznych jako transmisja wzorów rodzinnych, Kraków 2004.
  2. Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży: leczenie i profilaktyka, Kraków 2007.
  3. Machel H. ,Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków 2007.
  4. Pospiszyl K., Resocjalizacja, Warszawa 1998.
  5. Przybyliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2007.
  6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.
  7. Rybczyńska D., red., Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Zielona Góra 2002.
  8. Siemaszko A., Granice tolerancji: o teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993.
  9. Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków 2000.
  10. Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000.
  11. Urban B., Stanik J., Resocjalizacja: teoria i praktyka, T. I-II, Kraków 2008.

Further reading

  1. Bałandynowicz A., Probacja: resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Kraków 2007.
  2. Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002.
  3. Skafiriak B., Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych, Kraków 2007.
  4. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

Notes


Modified by dr Artur Doliński (last modification: 09-05-2017 00:00)