SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PEDP-WPS-W_pNadGenN8N9H |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z terminologią psychologiczną, podstawowymi koncepcjami psychologicznymi człowieka oraz ze specyfiką psychologii jako nauki. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólnej.
Brak
Psychologia, jako nauka, psychologia a pedagogika, koncepcje psychologiczne człowieka, osobowość, temperament, inteligencja i inne zdolności, procesy poznawcze, emocje i motywacja, stres psychologiczny, biologiczne podstawy procesów psychicznych. Psychologia, jako nauka w systemie wiedzy. Psychologia a pedagogika. Działy psychologii teoretycznej i praktycznej. Metody badań psychologicznych. Koncepcje i paradygmaty psychologii historycznie i współcześnie – psychologia introspekcyjna, psychologia behawiorystyczna, psychologia psychodynamiczna, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia pozytywna, psychologia ewolucyjna. Zasadnicze dylematy psychologii – dziedziczność czy środowisko, mózg a psychika, rozum a emocje, wolność czy konieczność, indywidualność czy kolektywizm. Metody badań psychologicznych ze szczególnym uwzględnieniem eksperymentu, metody klinicznej i metod korelacyjnych. Trwałe wyznaczniki zachowania (struktury psychiczne) – temperament, inteligencja, osobowość. Zmienne wyznaczniki zachowania (procesy psychiczne) – wrażenia, spostrzeganie, myślenie, wyobraźnia, uwaga, pamięć, emocje, motywacja. Sytuacyjne uwarunkowania zachowania-sytuacje trudne i ich następstwa.
Wykład tradycyjny z elementami wykładu problemowego; konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa wystawiana na podstawie kolokwium zaliczeniowego w formie testu wielokrotnego wyboru. Pozytywny wynik zaliczenia: ponad 50% prawidłowego wykonania testu.
Ocena końcowa – ocena z wykładów.
1. Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii, Gdańsk 2003.
2. Oleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa 2003.
3. Strelau J., Doliński D., Psychologia: podręcznik akademicki, Gdańsk 2008.
4. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi, Gdańsk 2005.
5. Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka: podręcznik, T. I-II, Gdańsk 2010.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
1. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998.
2. Wadeley A., Birch A., Malim T., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 2000.
3. Zimbardo P.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, , Warszawa 1997.
Każdorazowo podawana przez prowadzącego stosownie do tematu.
Zmodyfikowane przez dr Jerzy Herberger (ostatnia modyfikacja: 19-06-2017 22:31)