SylabUZ
Course name | Family pedagogy |
Course ID | 05.9-WP-PEDP-PRODP-C_pNadGen9PZBX |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Resocialisation |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy na temat rodziny, jej specyfiki jako agendy socjalizacyjnej i środowiska wychowawczego oraz przemian zachodzących we współczesnej rodzinie.
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, socjologii, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej.
Pedagogika rodziny - wprowadzenie. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin.
Rodzina współczesna. Alternatywne formy życia rodzinnego i małżeńskiego.
Macierzyństwo i ojcostwo. Dziecko w rodzinie współczesnej. Problemy samotnego rodzicielstwa.
Więzi w rodzinie. Rola więzi społecznych i emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Przeobrażenia więzi w rodzinie.
Rodzina a rozwój dziecka. Socjalizacja i wychowanie w rodzinie. Mechanizmy socjalizacji w rodzinie.
Wartości w rodzinie. Uwarunkowania międzypokoleniowego przekazu wartości.
Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców oraz ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka.
Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Osoba chora i niepełnosprawna w rodzinie.
Funkcjonowanie rodzin niepełnych i zrekonstruowanych, rodzin mało i wielodzietnych oraz związków nieformalnych posiadających dzieci.
Relacje rodzina - szkoła. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Syntonia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły.
Rodzina wobec trudności i kryzysów. Sprawowanie opieki nad dziećmi w sytuacji kryzysu.
Obszary i możliwości pedagogicznego i socjalnego wspomagania współczesnej rodziny polskiej.
Rola przekazu medialnego w kształtowaniu wizerunku i lansowaniu modeli współczesnej rodziny.
Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca grupowa; wykonać projekt – opracowanie dotyczące obrazu transmisji pokoleniowej w rodzinie - praca indywidualna; wykazać się aktywnością w toku zajęć, prezentując i argumentując własne poglądy. Ocena końcowa:
Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 06-05-2017 12:09)