SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia społeczna i wychowania - course description

General information
Course name Psychologia społeczna i wychowania
Course ID 05.8-WP-PEDP-PSW-W_pNadGenQD5NE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialisation
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów społecznych zachodzących w różnych typach grup społecznych, procesu komunikacji społecznej wraz z teoriami dotyczącymi wychowania. Ponadto zakłada się wykształcenie umiejętności poprawnej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i powiązaniem ich z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Realizacja treści przedmiotu pozwoli dostrzec i docenić ważność psychologii społecznej i wychowawczej w utrzymaniu i rozwoju prawidłowych więzi społecznych i zachowań.

Prerequisites

Zaliczone zajęcia z zakresu podstaw psychologii i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.

Scope

Cele i zakres psychologii społecznej i wychowawczej. Zjawisko konformizmu i jego skutki w działaniach wychowawczych. Rozwój społeczny człowieka i jego konsekwencje dla wychowania. Kształtowanie i zmiana postaw. Rola autorytetu w procesie wychowania. Teoria społecznego uczenia się. Mechanizmy i skutki zachowań agresywnych. Relacje intra-  i  interpersonalne. Procesy grupowe. Dynamika małych grup. Komunikacja interpersonalna. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Kształtowanie pozytywnych więzi interpersonalnej. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych.

Teaching methods

Wykład klasyczny. Praca z książką, dyskusje panelowe, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie sprawdzian wiedzy w zakresie zrealizowanego materiału na wykładach w postaci ocen z pracy kontrolnej i sprawdzianu z wiedzy, oraz zaliczeniu  projektu i analizy studium przypadku.  Brak obecności na więcej niż 30% zajęć uniemożliwia zaliczenie z przedmiotu. 

Ocena końcowa

Oceną końcową będzie ocena z wykładów.

Recommended reading

  1. Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa 2002.
  2. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.
  3. Strelau J., Psychologia podręcznik akademicki – psychologia wychowawcza, T. III, Warszawa, 2000, s. 821-844.
  4. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi: zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.
  2. Meyers D.G., Psychologia społeczna, Poznań 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Marzanna Farnicka (last modification: 08-05-2017 13:49)