SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary theories of education - course description

General information
Course name Contemporary theories of education
Course ID 05.7-WP-PEDP-WTW-W_pNadGen4ZIBC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialisation
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie istoty zjawisk i procesów wychowawczych oraz ich złożoności; zdolność do refleksji pedagogicznej; łączenie myślenia teoretycznego z myśleniem praktycznym.

Prerequisites

Wiedza z zakresu: historii i opieki wychowania , teoretycznych podstaw wychowania

Scope

Wykłady

Teoria wychowania – jej zadania i funkcje, związek teorii wychowania z praktyką, różnorodność modeli wychowania, teoria wychowania a inne dyscypliny pedagogiki. Podstawowe paradygmaty i ideologie współczesnego wychowania – alternatywność w myśleniu o wychowaniu. Istota i wieloznaczność współczesnego rozumienia wychowania – teoretyczne i koncepcyjne ujęcia wychowania, uniwersalizm w myśleniu o wychowaniu, kontrowersje w dyskusjach o wychowaniu.

Ćwiczenia

Podstawowe właściwości współczesnego wychowania. Wybrane koncepcje wychowania, np..Nowe Wychowanie (M. Montessori, R. Steiner, J. Korczak), teoria nauczania wychowującego H. Muszyńskiego, wychowanie do pokoju T. Adorno.

Teaching methods

Wykłady – wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną

Ćwiczenia – praca z książką, problemowa dyskusja seminaryjna wokół zaproponowanych zagadnień, prezentacja multimedialna, pokaz.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

wykłady kończą się egzaminem i uzyskaniem pozytywnej oceny. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% poprawnych odpowiedzi na wybrane losowo pytania. Student losuje zestaw składający się z 2 pytań: jedno z wykładów, drugie z ćwiczeń. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z pozytywną oceną. Ocenie podlega sposób prezentacji wybranego przez studenta zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania. Ocena z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen, w tym oceny wykładowcy,  oceny grupy.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich form zajęć.

Recommended reading

  1. Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, Kraków 2000.
  2. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
  3. Krüger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.
  4. Kupisiewicz C., Z dziejów teorii i praktyki wychowania: podręcznik akademicki, Kraków 2012.
  5. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  6. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  7. Pedagogika: dyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, T. III-IV, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2010.
  8. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, T. I, Gdańsk 2006.
  9. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
  10. Wychowanie, pojęcia, procesy, konteksty, interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, T. I-V, Gdańsk 2007.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.
  2. Spory o edukację: dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993.
  3. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego: zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa-Łódź 1999.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 08-05-2017 13:33)