SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy - course description

General information
Course name Pedagogy
Course ID 05.0-WP-PEDD-PEDO-W_pNadGenCG7CH
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji pedagogicznych; profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki ogólnej; zapoznanie z dylematami współczesnej pedagogiki ogólnej; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych.

Prerequisites

brak

Scope

Wykłady

Powstanie i ewolucja tożsamości pedagogiki. Główne paradygmaty pedagogiki: źródła i główne założenia pedagogiki pozytywistycznej, humanistycznej i krytycznej. Pedagogika ogólna a praktyka edukacyjna. Studia nad językiem pedagogiki.

Ćwiczenia

Pedagogika jako dyscyplina naukowa. Cechy pedagogiki jako nauki. Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Źródła, typy i rozwój wiedzy pedagogicznej. Relacje między teorią a praktyką pedagogiczną.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – metody podające, dyskusja moderowana

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Forma zaliczenia wykładów: egzamin. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego weryfikującego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Ćwiczenia

Ocena końcowa stanowi średnią ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie zajęć.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen uzyskanych na ćwiczeniach i wykładzie.

Recommended reading

  1. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  2. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  3. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  5. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, T. I, Toruń 2003.

Further reading

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Gnitecki J., red., Pedagogika jako formacja intelektualna refleksji we współczesnym dyskursie humanistycznym, Poznań 2005.
  3. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 08-05-2017 10:01)