SylabUZ

Generate PDF for this page

Statistical methods in pedagogy - course description

General information
Course name Statistical methods in pedagogy
Course ID 05.9-WP-PEDD-MS-L_pNadGen0P88T
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Kołodziejska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu statystyki. Przygotowanie studentów do korzystania z programu SPSS w badaniach społecznych. Uświadomienie studentom ograniczeń w stosowaniu metod i narzędzi statystyki w badaniach społecznych.

Prerequisites

Wiedza z metodologii badań społecznych, metod i technik badań społecznych; umiejętność stawiania pytań, konstrukcji narzędzi badawczych. Podstawowa znajomość aplikacji środowiska MS Office; praca z arkuszem kalkulacyjnym, edycja tekstów, szczególnie umiejętność konstrukcji i formatowania tabel.

Scope

Zagadnienia teoretyczne

Statystyka i jej przedmiot: miejsce metod statystycznych w procedurze badawczej, rola, zadania, możliwości i ograniczenia, ważniejsze pojęcia statystyczne. Pomiar i charakterystyka skal pomiarowych. Porządkowanie, grupowanie i prezentacja wyników pomiaru: szeregi statystyczne, tabele kontyngencji, wykresy, struktura, częstość, gęstość. Miary statystyczne: położenia, rozproszenia, asymetrii, (klasyczne, pozycyjne). Miary współzmienności (korelacja): wykres korelacyjny, miary siły związku, współczynnik korelacji liniowej Pearsona, współczynnik korelacji rangowej Spearmana. Statystyka indukcyjna: wnioskowanie statystyczne, estymacja parametrów. Centralne twierdzenie graniczne, prawo wielkich liczb. Hipotezy statystyczne: rodzaje hipotez, hipoteza zerowa. Testy statystyczne: błąd pierwszego, drugiego rodzaju, poziom istotności, p-wartość. Testy statystyczne: test chi kwadrat, testy t-Studenta, testy nieparametryczne. Dobór próby: populacja, próba, dobór losowy, dobór nielosowy, wielkość próby. Rozkład normalny zmiennej losowej. Standaryzacja.

Zagadnienia praktyczne

Przygotowanie badań ilościowych: omówienie etapów procesu badawczego ze szczególnym uwzględnieniem powiązań między problemami badawczymi, hipotezami a konstrukcją narzędzia pomiaru (ankieta). Wczytanie i kontrola danych empirycznych do programu SPSS: opis zmiennych i kafeterii, eliminacja błędów kodowania, wartości spoza zakresu i braków (kontrola ankiet). Podstawowa analiza zgromadzonych danych: określanie braków danych, obliczenie częstości, obliczanie podstawowych statystyk opisowych, opis próby badawczej (raport). Przekształcanie surowych wyników: rekodowanie, nowe etykiety zmiennych i wartości zmiennych. Testowanie zależności między zmiennymi: konstrukcja tabel krzyżowych, miara istotności związku, Chi-kwadrat, test t Studenta. Raport z badań: analiza uzyskanych wyników, przygotowanie raportu, wizualizacja wyników.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny (treści teoretyczne), ćwiczenia indywidualne w pracowni komputerowej (treści praktyczne)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania z laboratoriów. Punkty można uzyskać za: - test z wiedzy teoretycznej (10%) - kolokwia z wiedzy praktycznej (80%) - wykonanie zadań na laboratorium (10%). Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych ze wszystkich kolokwiów (obejmujących umiejętności praktyczne i test z wiedzy teoretycznej) oraz wykonania zadań na laboratorium. Warunkiem zaliczenia testu teoretycznego i kolokwium praktycznego jest uzyskanie co najmniej połowy punktów z każdego kolokwium.

Ocena końcowa

Ocena z ćwiczeń jest oceną ostateczną i ustalana jest następująco: powyżej  50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Recommended reading

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006.
  2. Bedyńska S., Brzezicka A., Statystyczny drogowskaz, Warszawa 2007.
  3. Ferguson G., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997.
  4. Górniak J., Wachnicki J., Pierwsze kroki w analizie danych SPSS Polska, Kraków 2000.
  5. Guilford J.P., Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice.
  6. Juszczyk., Statystyka dla pedagogów, Toruń 2001.
  7. Malarska A., Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, Kraków 2005.
  8. Pavkov T.W., Pierce K.A., Do biegu, gotowi – start: wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk 2005.
  9. Sadowski W., Statystyka na co dzień, Warszawa 1999.
  10. Sobczak M., Statystyka, Warszawa 2000.

Further reading

  1. Blalock H., Statystyka dla socjologów.
  2. Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice.
  3. Kwiatkowska G.E., Stasiuk K., red., SPSS w praktyce psychologicznej, Lublin.
  4. Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków 2004.
  5. Szymczak W., Podstawy statystyki dla psychologów: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
  6. Walker J., McLean M., Statystyka dla każdego.
  7. Wieczorkowska G., Statystyka: wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Warszawa 2004.

Notes

Informacje dla studentów, program przedmiotu oraz materiały do zajęć znajdują się na stronie: www.zmbs.wpsnz.uz.zgora.pl


Modified by dr inż. Edyta Mianowska (last modification: 15-05-2017 22:32)