Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile
academic
Level of studies
Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester
winter term 2017/2018
Course information
Semester
3
ECTS credits to win
2
Course type
optional
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
15
1
9
0,6
Credit
Aim of the course
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań wśród osadzonych kobiet i mężczyzn; zapoznanie z teoriami przestępczymi oraz z teorią przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltersa.
Prerequisites
brak
Scope
Kryminologiczne teorie przestępczości – teorie biologiczne (antropologiczne), teorie psychologiczne, teorie socjologiczne, teorie ekonomiczne, pojęcie stylu życia a teoria przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltera. Wpływ rodziny na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ szkoły, grupy rówieśniczej i grupy kryminogennej na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ instytucji opiekuńczo-wychowawczych i poprawczych na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ więzienia na formowanie się zachowań przestępczych. Rozpoznanie przyczyn wkroczenia na drogę przestępczą. Adaptacja do warunków więziennych. Biografia jako metoda badań humanistycznych.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady i zaliczenie końcowe
Warunkiem i podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w dyskusji.
Recommended reading
Ambrozik W., Historia życia mordercy – analiza przypadku, w: Młodociani mordercy: studia nad agresją i zbrodnią, red. W. Ambrozik, F. Zieliński, Poznań 2003
Bałandynowicz A., Diagnoza środowisk wychowawczych recydywistów w świetle badań longitudinalnych, [w:] Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, red. W. Kubik, B. Urban, Kraków 2005
Bauman T., O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] Zasady badań pedagogicznych, red. T. Pilch, Warszawa 1998
Bonda K., Polskie morderczynie, Warszawa 2009
Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996
Dominicé P., Uczyć się z życia: biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Łódź 2006
Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2009
Hurrelmann K., Struktura społeczna a rozwój osobowości, Poznań 1994
Kowalczyk M.H., Zabójcy i mordercy: czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych, Kraków 2010
Mac A., Wczesne dzieciństwo młodocianych przestępców agresywnych, Poznań 2005
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003
Marzec-Holka K., Dzieciobójstwo – przestępstwo uprzywilejowane czy zbrodnia, Bydgoszcz 2004
Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004
Toroń B., Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków 2013
Further reading
Babbie E.R., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007
Bauman Z., Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000
Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006
Campbell A., Jej niezależny umysł: psychologia ewolucyjna kobiet, Kraków 2004
Frazier C.E., Znaczenie dokumentów osobistych biografii dla teorii i praktyki badawczej kryminologii, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990
Hajduk E., Kulturowe wyznaczniki biegu życia, Warszawa 2001
Lalak D., Życie jako biografia: podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010
Majchrzyk Z., Kiedy kobieta zabija, Warszawa 2009
Olszewska E., Środowisko rodzinne młodych mężczyzn popełniających przestępstwa, Wrocław 2012
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008
Notes
Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 08-05-2017 20:58)