SylabUZ

Generate PDF for this page

Electronic forms of supporting scientific research - course description

General information
Course name Electronic forms of supporting scientific research
Course ID 05.9-WP-PEDD-EWBN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jacek Jędryczkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy badawczej. Nabycie umiejętności związanych z wyszukiwaniem informacji, ich przetwarzaniem oraz wizualizacją wyników badań.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu obowiązkowego technologie informacyjne oraz media w edukacji. Podstawowe informacje na temat prowadzenia badań naukowych – wiadomości z proseminarium dyplomowego.

Scope

Wykłady

Możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w ramach działalności badawczej realizowanej z zastosowaniem poszczególnych metod badań pedagogicznych. Respektowanie prawa autorskiego, a prawidłowe tworzenie przypisów różnego typu. Przegląd i porównanie różnych narzędzi do edycji tekstu. Systemy antyplagiatowe. Przegląd cyfrowych źródeł informacji (biblioteki, katalogi, bazy danych, portale edukacyjne, Książki Google, programy OCR, ebooki). Strategie zaawansowanego wyszukiwania informacji. Możliwość tłumaczenia dokumentów różnego typu. Przegląd narzędzi umożliwiających głośne odczytywanie tekstu. Procesy poznawcze a typy zadań testowych i ankietowych. Formuły i formularze w arkuszu kalkulacyjnym umożliwiające tworzenie kwestionariusza ankiety elektronicznej lub testu. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego jako narzędzia do przetwarzania danych ankietowych do postaci umożliwiającej analizę statystyczną. Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do przetwarzania i wizualizacji wyników badań. Preferencje poznawcze odbiorców, a wizualizacja wyników badań.

Laboratoraia

Edytorstwo komputerowe: formatowanie pracy magisterskiej zgodnie z wymogami, tworzenie przypisów różnego typu, różne formy prezentowania wyników badań. Zaawansowane wyszukiwanie i przetwarzanie informacji: elektroniczne zasoby bibliotek, bazy danych, wyszukiwanie Książek Google; skanowanie OCR; Konwersja dokumentów PDF lub obrazów graficznych do postaci umożliwiającej edycję tekstu, kupowanie ebooków oraz korzystanie z darmowych; tłumaczenie dokumentów i stron internetowych; korzystanie z programów odczytujących dokumenty na głos (np. w systemie Android). Tworzenie elektronicznych ankiet i sposoby ankietowania: rodzaje pytań, ankiety Google, ankiety w Excelu, inne systemy ankietowe. Przetwarzanie danych ankietowych do postaci umożliwiającej analizę statystyczną; Wizualizacja danych: tworzenie tabel, generowanie wykresów. Wizualizacja i prezentacja wyników badań: prezentacje offline, prezentacje online, wideokonferencje, zdalna praca grupowa. Korzystanie z systemów antyplagiatowych.

Teaching methods

Wykłady: wykład, wykład konwersatoryjny, samodzielna praca zksiązką lub kursem multimedialnym.

Laboratoria: pokaz, demonstracja, korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Umiejętności praktyczne oceniane będą na podstawie oceny jakości prac – projekty z progami punktowymi.

Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów z zastosowaniem progów punktowych.

Wykłady

Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Zaliczenie ćwiczeń: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen końcowych z laboratoriów i wykładów.

Recommended reading

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010.
  2. Łobocki M., Wprowadzenie do Metodologii Badań Pedagogicznych2010.
  3. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  4. Jędryczkowski J., EFWBN - strona przedmiotu: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/EFWBN.html
  5. Jędryczkowski J., JJ kursy - edukacyjny kanał YouTube: https://www.youtube.com/c/JJKursy

Further reading

  1. Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  2. Siemieniecki B., (red.), Pedagogika medialna tom 1 i 2, Warszawa 2008.
  3. McFedries P. Excel. Wykresy, analiza danych, tabele przestawne. Gliwice 2015.

Notes


Modified by dr Jacek Jędryczkowski (last modification: 09-05-2017 13:42)