SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogical diagnosis - course description

General information
Course name Pedagogical diagnosis
Course ID 05.5-WP-PEDD-DP-C_genI25C8
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Primary education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Aneta Rudzińska-Rogoża
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i poprawnego przeprowadzania badań służących diagnozie pedagogicznej.

Prerequisites

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, teorii wychowania, pedagogiki rodziny, pedagogiki opiekuńczej, psychologii ogólnej, psychologii rozwoju, metod i technik badań pedagogicznych

Scope

Poznawcze podstawy diagnozy. Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego. Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. Specyfika diagnozy pedagogicznej na tle innych diagnoz, etapy diagnozy pedagogicznej i funkcje. Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. Podstawowe środowiska wychowawcze i ich charakterystyka. Kontakt diagnostyczny. Cechy kontaktu diagnostycznego. Podstawowe wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego. Techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego. Opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go. Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie. Diagnoza potrzeb dziecka i poziomu ich zaspokojenia w rodzinie. Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji dziecka w szkole. Diagnoza gotowości szkolnej dziecka. Diagnoza edukacyjna. Diagnoza sytuacji społecznej w klasie szkolnej. Diagnoza zachowania się dziecka w szkole.

Wzory narzędzi diagnostycznych. Analiza i interpretacja rysunków dzieci. Samodzielne konstruowanie narzędzi diagnostycznych.

Teaching methods

Dyskusja, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca indywidualna, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Zaliczenie ćwiczeń:  ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy studenta na zajęciach (aktywność) oraz kolokwium.

Ocena końcowa

Ocena końcowa  to ocena uzyskana z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
  2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna:  podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.

Further reading

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  3. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Gdańsk 1998.
  4. Skulicz D., Diagnozowanie pedagogiczne, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka,  Kraków 1998.
  5. Wallon P., Cambier A., Engelhart D., Rysunek dziecka, Warszawa 1993.

Notes


Modified by dr Aneta Rudzińska-Rogoża (last modification: 12-05-2017 17:34)