SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu - course description

General information
Course name Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu
Course ID 05.6-WP-PEDD-TPIK-C_genDNC7E
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Primary education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z problematyką integracji w kształceniu, z jej istotą, poziomami i warunkami. Zapoznanie z różnymi koncepcjami integracji kształcenia realizowanymi na podłożu różnych teorii psychologiczno-pedagogicznych. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności i wartości określonej koncepcji integracji.  Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z warunkami integrowania wiedzy ucznia. Kształtowanie potrzeby pogłębiania wiedzy o możliwościach realizacji kształcenia zintegrowanego oraz o możliwościach integrowania wiedzy ucznia z wykorzystaniem rozmaitych strategii aktywizowania uczniów.

 

Prerequisites

Psychologiczna wiedza o dziecku w wieku wczesnoszkolnym oraz o procesach uczenia się. Wiedza o metodach nauczania oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia, znaczeniu środków dydaktycznych. Zaliczony kurs metodyki edukacji polonistycznej w klasach I-III, metodyki edukacji matematycznej w klasach I-III, metodyki edukacji przyrodniczo-społecznej w klasach I-III. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym.

Scope

Wykłady

Pojęcie i geneza integracji w edukacji – przegląd teorii. Integracja wiedzy jako nowa płaszczyzna projektowania zajęć w klasach I-III. Psychologiczne i socjopedagogiczne przesłanki integracji w edukacji dzieci w świetle teorii J. Piageta, J. Brunera i B. Bernsteina. Nauczyciel jako strateg w edukacji zintegrowanej – kompetencje i przygotowanie do zajęć. Strategie integracji w edukacji dzieci. Zastosowanie metody projektów w projektowaniu zajęć zintegrowanych. Aktywność badawcza ucznia jako oś zajęć zintegrowanych. Zaniedbane obszary edukacji zintegrowanej  w klasach I-III. Pierwsze koncepcje integracji. Koncepcje integracji Nowego Wychowania i ich znaczenie dla współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Pierwsze polskie koncepcje integracji. Specyfika i aktualność koncepcji integracji Polski Ludowej, Polskie koncepcje integracji po roku 1990. Współczesne polskie koncepcje  zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Integracja - korelacja - całość - łączność - holizm. Zintegrowana wielostronnie syntaksy. Instrumentarium metodyczne integracji edukacji wczesnoszkolnej (cele, zasady, strategie, metody, środki, formy). Rola aktywności artystycznej dzieci w integrowaniu edukacji wczesnoszkolnej. Integracja wychowania szkoły i rodziny.

Ćwiczenia

Idea integracji w scenariuszach zajęć zintegrowanych – analiza rozwiązań metodycznych. Alternatywne rozwiązania w edukacji zintegrowanej – projekty zajęć inspirowane progresywizmem i konstruktywizmem. Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji – projektowanie zajęć zintegrowanych inspirowanych treściami polonistycznymi. Rozwijanie umiejętności matematycznych w nauczaniu zintegrowanym. Edukacja środowiskowa w ujęciu zintegrowanym: treści przyrodnicze, społeczne, historyczne, geograficzne, ekologiczne. Projektowanie zajęć zintegrowanych opartych na metodzie projektów. Integracja wiedzy przez zadania badawcze i eksperymentowanie. Przygotowanie propozycji autorskich zajęć zintegrowanych w klasach I-III.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z tekstem, dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, projektowanie sytuacji i zajęć zintegrowanych.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin w formie pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Ćwiczenia

Pisemny sprawdzian teoretyczny, projekty zajęć zintegrowanych i sytuacji o charakterze aktywizującym ucznia, aktywny udział w dyskusjach na zajęciach.

Ocena końcowa

Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50% pytań składowych) i wykładów (50% pytań składowych).

 

Recommended reading

  1. Andrukowicz W., Teoria kształcenia integralnego, Gorzów Wlkp.
  2. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
  3. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, red., H. Moroz, Kraków 2001.
  4. Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł; podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
  5. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
  6. Łukaszewicz R., Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map, Wrocław 1994.
  7. Nowak-Łojewska A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2004.
  8. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
  9. Renesans (?) nauczania całościowego, red., D. Klus-Stańska, M.S. Szymański, M.J. Szymański, Warszawa 2003.
  10. Semenowicz H., Nowoczesna Szkoła Francuska technik C.Freineta, Warszawa 1966.
  11. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosetka, J. Kuźma, Kraków 2000.
  12. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968.

Further reading

  1. Kształcenie zintegrowane: problemy teorii i praktyki, red. M. Żytko, Warszawa 2002.
  2. Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009.
  3. Renesans nauczania całościowego, red. D. Klus-Stańska, M.J. Szymański, M.S. Szymański, Warszawa 2003.
  4. Światy dziecięcych znaczeń, red. D. Klus-Stańska, Warszawa 2004.
  5. Wczesna edukacja: między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk, Gdańsk 2007.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-06-2017 10:03)