SylabUZ
Course name | Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu |
Course ID | 05.6-WP-PEDD-TPIK-C_genDNC7E |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Primary education |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie z problematyką integracji w kształceniu, z jej istotą, poziomami i warunkami. Zapoznanie z różnymi koncepcjami integracji kształcenia realizowanymi na podłożu różnych teorii psychologiczno-pedagogicznych. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności i wartości określonej koncepcji integracji. Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z warunkami integrowania wiedzy ucznia. Kształtowanie potrzeby pogłębiania wiedzy o możliwościach realizacji kształcenia zintegrowanego oraz o możliwościach integrowania wiedzy ucznia z wykorzystaniem rozmaitych strategii aktywizowania uczniów.
Psychologiczna wiedza o dziecku w wieku wczesnoszkolnym oraz o procesach uczenia się. Wiedza o metodach nauczania oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia, znaczeniu środków dydaktycznych. Zaliczony kurs metodyki edukacji polonistycznej w klasach I-III, metodyki edukacji matematycznej w klasach I-III, metodyki edukacji przyrodniczo-społecznej w klasach I-III. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym.
Wykłady
Pojęcie i geneza integracji w edukacji – przegląd teorii. Integracja wiedzy jako nowa płaszczyzna projektowania zajęć w klasach I-III. Psychologiczne i socjopedagogiczne przesłanki integracji w edukacji dzieci w świetle teorii J. Piageta, J. Brunera i B. Bernsteina. Nauczyciel jako strateg w edukacji zintegrowanej – kompetencje i przygotowanie do zajęć. Strategie integracji w edukacji dzieci. Zastosowanie metody projektów w projektowaniu zajęć zintegrowanych. Aktywność badawcza ucznia jako oś zajęć zintegrowanych. Zaniedbane obszary edukacji zintegrowanej w klasach I-III. Pierwsze koncepcje integracji. Koncepcje integracji Nowego Wychowania i ich znaczenie dla współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Pierwsze polskie koncepcje integracji. Specyfika i aktualność koncepcji integracji Polski Ludowej, Polskie koncepcje integracji po roku 1990. Współczesne polskie koncepcje zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Integracja - korelacja - całość - łączność - holizm. Zintegrowana wielostronnie syntaksy. Instrumentarium metodyczne integracji edukacji wczesnoszkolnej (cele, zasady, strategie, metody, środki, formy). Rola aktywności artystycznej dzieci w integrowaniu edukacji wczesnoszkolnej. Integracja wychowania szkoły i rodziny.
Ćwiczenia
Idea integracji w scenariuszach zajęć zintegrowanych – analiza rozwiązań metodycznych. Alternatywne rozwiązania w edukacji zintegrowanej – projekty zajęć inspirowane progresywizmem i konstruktywizmem. Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji – projektowanie zajęć zintegrowanych inspirowanych treściami polonistycznymi. Rozwijanie umiejętności matematycznych w nauczaniu zintegrowanym. Edukacja środowiskowa w ujęciu zintegrowanym: treści przyrodnicze, społeczne, historyczne, geograficzne, ekologiczne. Projektowanie zajęć zintegrowanych opartych na metodzie projektów. Integracja wiedzy przez zadania badawcze i eksperymentowanie. Przygotowanie propozycji autorskich zajęć zintegrowanych w klasach I-III.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z tekstem, dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, projektowanie sytuacji i zajęć zintegrowanych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Egzamin w formie pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.
Ćwiczenia
Pisemny sprawdzian teoretyczny, projekty zajęć zintegrowanych i sytuacji o charakterze aktywizującym ucznia, aktywny udział w dyskusjach na zajęciach.
Ocena końcowa
Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50% pytań składowych) i wykładów (50% pytań składowych).
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-06-2017 10:03)