SylabUZ

Generate PDF for this page

Innovations in elementary education - course description

General information
Course name Innovations in elementary education
Course ID 05.5-WP-PEDD-IPE-C_genMXZ8N
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Primary education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.

Scope

Nurt progresywizmu i nowego wychowania oraz ich znacznie dla współczesnej edukacji. Źródła, mechanizmy i cele innowacji. Proces zmian społecznych determinujący modernizowanie edukacji. Kierunki przemian w oświacie światowej. Przemiany oświatowe w Polsce. Edukacja alternatywna w Polsce. Ruch innowacyjny w Polsce (od okresu między wojennego do dziś). Instytucjonalne uwarunkowania innowacji. Szkoła organizacją innowacyjną. Funkcje rozwojowe systemu oświatowego. Piśmiennictwo pedagogiczne czynnikiem inspirującym innowacje. Rola nauk pedagogicznych w procesie innowacyjnym. Kompetencje twórcze nauczyciela. Praca pedagogiczna jako twórczość nauczyciela. Działalność innowacyjna procesem badawczym. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Nauczyciel innowatorem. Nauczanie przez eksperymentowanie. Pedagogika zabawy. Sens pedagogiki Marii Montessorii. Pedagogika C. Freineta. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona. Szkoły twórczości. Tworzenie programów autorskich. Idea pluralizmu programowego i jej skutki dla edukacji małego dziecka: klasyczne, romantyczne i ponowoczesne podejście do programu. Programy własne w świetle ustaw oświatowych. Podstawy filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne konstruowania programów. Planowanie innowacji:  struktura, etapy i fazy pracy. Zasady pracy nad innowacją. Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie. Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia. Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujecie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca. Projektowanie rozwiązań praktycznych i ewaluacja programu. Koncepcje alternatywnego kształcenia: Reggio Emilia, Outdoor education, Szkoły i przedszkola leśne, przedszkole wolne od zabawek

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Ćwiczenia – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym); problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania (projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnej obecności i kartkówki lub kolokwium pisemnego (25%)., przygotowania prezentacji multimedialnej

Ćwiczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie k projektowania zadań i sytuacji edukacyjnych, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia aktywnej obecności studentów.

Ocena końcowa

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń, która obejmuje: 50% oceny uzyskanej z wykładu oraz 50% oceny uzyskanej z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
  2. Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.
  3. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
  4. Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.
  5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  6. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  7. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Further reading

  1. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  2. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
  3. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-06-2017 10:18)